onsdag 5 mars 2008

Klimatet

Läste just Dominika Peczynskis inlägg i klimatdebatten. Jag blir så less. Hon tycker det är fantastiskt att det blivit så varmt och skönt. Nu har hon sluppit halka på isfläckar hela vintern. Jag kan meddela att jag som bor i Umeå har fått göra just det, eftersom det varit så förbaskat milt hela vintern. Ligger temperaturen och guppar kring noll, så kommer det snö ena dagen, regn den andra, och när allt fryser på så gör man just det, halkar. Vi har haft Stockholms-vinter i Umeå i år. Och det hade jag gärna sluppit. Hellre 5-10 minus och snö, då halkar man inte.

I vår familj har vi varit miljökämpar i många år. Min mor var när hon bodde i Sverige engagerad i Naturskyddsföreningen, hon satt i miljönämnden och hon var med och utvecklade lokala
Agenda-21 mål i Pajala kommun. Såna som hon har brunnit för det här hur länge som helst, men har hånats som "trädkramare". Sen kommer en amerikansk vicepresident och gör en film, och plötsligt lyckas han med det som hon och hennes medkämpar misslyckats med. Stora delar av världens befolkning vaknar och inser att ja, vi kanske borde göra något.

Jag är nu orolig för att det kommer att komma en backlash. Folk som Dominika Peczynski kommer att få fler med sig och dessutom har folk ju en tendens att tröttna på världsförbättrande åtgärder. För tre år sedan bar alla vita band och såg Live 8, idag bryr sig folk inte längre om fattigdomen i Afrika, fast den inte direkt minskat.
Ett argument för att klimatdebatten är överdriven är att det inte är säkert att de milda vintrarna vi har här är orsakade av växthuseffekten. Vi hade faktiskt en varm period i början av seklet också. Det är alldeles sant att vi hade det. Men nu är det ju så att Sveriges lokala klimat (hur viktiga vi än tycker att vi är så är vi bara ett hörn av världen) inte direkt är representativt för hela jordgloben. Globalt, alltså om man ser till ett temperatursnitt över hela jorden, så har temperaturen ökat rejält på senare tid, och det fanns ingen liknande global värmebölja för 80 år sedan. Läs gärna vad SMHI har att säga om saken
här, se diagrammet en bit ner på sidan som visar vad jag just sade.

Så det spelar ingen roll vad våra milda vintrar här i landet beror på, att global uppvärmning existerar är jag personligen övertygad om.

Inga kommentarer: