onsdag 20 augusti 2008

Jag har mött min överman

Jag ska erkänna, jag är något av en geek. I alla fall när det kommer till Tolkien. Jag har läst ringen-trilogin (på engelska, gamla och nya svenska översättningen) ett antal gånger, samt Hobbiten och Silmarillion.
Jag har sammanställt tidslinjer från the Appendices, jag vet vad som hände med ringens brödraskap efter att fjärde åldern inträdde. Jag har ritat en karta över Middle Earth med the Shire infällt i ena hörnet.
Kort sagt, jag är rätt nördig.

Men nu har jag mött en som är värre, nämligen vår nya inneboende. Han berättade att han har högar med häften där han listar alla personer som någonsin existerat i Midgård och hur de ser ut och vilka runor som är inristade på deras svärd, listor över byggnaderna i alla Minas Tiriths sju nivåer och hur mycket mer som helst.
Jag blev stum när jag hörde detta. När jag återfick talförmågan frågade jag om jag kunde få titta lite i hans häften.

Men enligt inneboenden är übernörden i stan tydligen en kille vid namn Loppan. Han lever och andas rollspel och fantasy. När de såg Fellowship of the ring tillsammans var Loppan tyst tills Sauron dyker upp i bild. Då utbrister han:
"Här kommer han, tvåhundrafyrtio levlar of pure eeevil!".

Inga kommentarer: