tisdag 11 januari 2011

Tidsoptimisten får på fingrarna

Jag förstår inte hur jag kan fortsätta vara tidsoptimist när jag visar mig ha fel i mina tidsmässiga beräkningar gång på gång. Som idag till exempel; jag tänkte att det skulle vara smidigt att fara till skolan och registrera mig efter jobbet. Så här förlöpte min eftermiddag:

14.55 - Går från jobbet. Är till och med fem minuter tidig! En och en halv minut går åt till att vänta vid världens segaste övergångsställe vid E:4an.

15.00 Har hunnit vara förbi makens studio och hämtat pengar till terminsavgiften och tittat på en halvfärdig väggpanel som maken och en hjälpsam vän slagit upp idag.

15.12 Hinner med sexan mot Röbäck. Flyt!

15.15 Bussen avgår, tre minuter sen.

15.30 Hoppar av på Böleäng. Går så fort jag kan utan att jogga från busshållplatsen till dagmamman.

15.35 Ringer på hos dagmamman.

15.45 Har efter bråk (från min sida) och skrik (från dotterns) fått på dottern alla kläder. Drar henne på boben till busshållplatsen.

16.03 Bussen mot stan behagar komma. Nästan i tid.

16.16 Framme på Vasaplan. Vasaplan har värmeslingor under asfalten = ingen snö. Att dra bob går inte. Det dröjer därför till...

...16.22 innan dottern och jag i hennes takt har tagit oss från ena änden av Vasaplan till den andra. Och då drar jag henne ändå nästan efter mig.

16.30 Lämnar dottern hos maken i studion.

16.45 Har hunnit förbi på ica och köpt en plocksallad till middag.

17.00 Åker iväg med bussen mot skolan.

17.10 Hittar en dörr in till skolan som är öppen. Tar en kölapp. Har fyrtio nummer framför mig.

17.30 Får komma fram till en person vid en dator. Hon försöjer lura mig på femtio spänn. Jag opponerar mig. Jag vinner.

17.35 Tänker att det nog är klokt att kolla så mitt lösenord till skoldatanätet fortfarande fungerar. Gör det inte det måste det bytas och det går bara att byta på skolans datorer. För så idiotiskt är systemet.

17.40 Har fått hjälp att byta lösenordet som givetvis inte fungerade. Eftersom informationskanalerna på datanätet inte heller fungerar skriver jag av tiden för kursintroduktion från en lapp och förundras över varför lappen inte kan sitta väl synlig på en anslagstavla i stället för bakom en datorskärm i datasalen.

17.45 Går till bussen.

17.57 Bussen kommer.

18.30 Bussen är framme i Röbäck.

Tre och en halv timme från dörr till dörr, alltså. Inte vare sig snabbt eller smidigt.

På plussidan idag:
1. Jag fick MVG på mitt fördjupningsarbete i utvecklingsstörning/funktionsnedsättningskursen.
2. Jag hittade en tia på Vasaplan.

1 kommentar:

Ewa sa...

Vilket farande fram och tillbaka. Tycker du hann med ganska mycket faktiskt...