fredag 11 mars 2011

Anatomilektion

Den vetgiriga fyraåringen: "Mamma, vad finns inne i dig? Och inne i mig?"

Jag svarade så gott jag kunde, berättade om muskler och vi kände på hjärtslagen och jag berättade kort om hur maten först blir mos och sen bajs, och vi pratade om att om man inte hade något skelett skulle man bara ligga på golvet i en hög. Och dottern frågade varför man har knän och jag visade hur tokigt man skulle gå om man inte kunde böja på benen. Och dottern skrattade åt mig.

Hon funderade sedan högt kring vad som skulle hända om man saknade andra kroppsdelar.

"Om man inte hade fötter, då skulle man få krypa så här"

"Om man inte hade händer och armar skulle det bli svårt att leka"

"Om man inte hade någon mage och rygg då skulle man inte kunna peta i naveln, så här"

Inga kommentarer: