lördag 25 augusti 2012

Om att låta kvinnor vara kvinnor och män vara män

Ibland (ganska ofta) hör eller läser jag kritiska röster påstå att feminister borde låta män vara män och kvinnor vara kvinnor.
Uttrycket "låta" antyder att det skulle vara enklast så, om man bara lät män och kvinnor vara skulle de automatiskt bete sig på ett visst, utifrån sitt kön definierat sätt.

Vet ni vad? Det är nys.

Om jag bara får vara den jag är:
- blir jag hårig som ett troll (eller en karl)
- går jag absolut inte i högklackat
- har jag på mig bekväma, praktiska kläder
- skrattar och pratar jag högt, lite för högt "för att vara kvinna"
- köper jag hellre en bok om militärhistoria under andra världskriget än en ny handväska
- köper jag mot förmodan en väska brukar den inhandlas på herravdelningen
- sminkar jag mig inte
- har jag kortklippta, omålade naglar och minimalt med smycken
- dricker jag hellre en god öl än en drink eller ett glas vitt vin

Jag skulle kunna rada upp många fler exempel på hur jag bryter mot könsnormerna om jag tillåts vara mig själv, utan krav och förväntningar utifrån. Om könsrollerna - vilka antifeminister tycker att vi ska "låta" män och kvinnor leva i - kräver att jag måste förändra mina intressen, mitt utseende och mitt sätt att vara, hur kan då dessa roller vara så naturliga som de här människorna hävdar?

Är det kanske, möjligen, eventuellt så att det är DE som försöker förändra människor till att bli något de inte är? Att när de anklagar feminister för att inte "låta" människor få vara som de är så sysslar de i själva verket med gammal, hederlig projicering?

Jag vet inte jag, men jag känner faktiskt väldigt få som utan viss omformning passar in i könsrollerna. Dessa roller är, för att säga det milt, förjävla snäva i passformen. Vore det inte bättre om vi lät kvinnor och män vara precis som de är och ge blanka fan i om det medför att kvinnorna blir som män och männen blir som kvinnor?

2 kommentarer:

Jytte sa...

Jeg er meget lig dig på mange områder. Det handler om at være sig selv, så go for it.

Venligst
Jytte Birk

thulius sa...

Tjena där.
Jag håller fullt med. Individen borde själv få finna sitt eget sätt och vara på och skillnad mellan könen borde bara tas upp då dem överlag kommer vara relevanta. Tex. Fysiska faktorer som av säkerhetsmässiga själ kan vara viktiga att ta hänsyn till.
Tyvärr så är olika behandling av dem två könen applicerad på dem mest onödiga sätt ibland och är i grund och botten inte gynnande för någon. Både positiv och negativ sär behandling tenderar till att få negativa konsekvenser om det används slarvigt och på ett genereliserande vis.
Jag har två exempel:
1. När jag gick i grundskolan så var rektorn en, i saknad på bättre ord, femenazist. Hon körde med taktiken att lyfta upp tjejerna genom att trycka ner killarna. Vid klass råd och annat så oavsett om det råkade vara endast killar som räckte upp handen på en punkt så valde lärarinnan, som också var rejält könsdiskriminerande, alltid en stackars tjej som inte sträckte up handen och inte hade en åsikt gällandes frågan samtidigt som det fanns gott om andra som hade en. I en sånn här situation är det bra att lyfta fram elever som man vet har dåligt självförtroende eller är blyga och det är upp till dem vuxna att luska ut vem det är och inte bara göra ett sexistiskt antagande.

2 Min före detta gympalärare gjorde den typiska "snälla sexistiska" grejen och daltade med tjejerna medans han uppmuntrade killarna till att utprestera sig själva och bli bättre.
Tjejerna fick lätta betyg men blev inte bättre på något och lärde sig inget.
killarna fick slita för sitt betyg men blev starkare för det... eller blev helt knäckta på grund av lärarens "do or die" attityd.
bägge två av dessa exempel påverkar framtiden och nutiden negativt.
Tjejer i en sån situation blir dåligt förberedda och får sig ett onödigt brydkt och ibland förkrossande uppvaknande senare i livet.
Killar blir kuvade eller stärkta under motsättningarna, oftast kuvade dock.
Poängen är att individen ska hanteras enligt individens styrkor och svagheter, inte enligt en köns baserad steriotyp.

Själv så finns det ingen som jag ger rätten att hindra mig från att vara jag.
Jag gillar öl och hemmabrygge, odlar skägg och äskar allt som har med vikingar att göra. MEN samtidigt så älskar jag att laga mat, jag är väldigt mån om mitt utseende och trotts att jag naturligt är hårig som ett troll så trivs jag inte med att vara fullt så hårig.
Jag är full av "manligt" gusto men gillar samtidigt mera raffinerade "kvinliga" saker. Varken feminist hatare eller femenister har rätt.
Ja det är skillnad på könen men den är inte större än skillnaden mellan individer av samma kön.

Önskar fler människor såg på saker enkelt så som du gör.