torsdag 27 maj 2010

Extra motion för kropp och knopp

I kväll var det en nackdel att vara den enda friska föräldern till en treåring som ännu inte riktigt kan kontrollera sin blåsa i sömnen. Vi upptäckte nämligen att blöjorna var slut just som ICA Röbäck stängt för tio minuter sedan. Snabb koll på internet kunde förtälja att även ICA Fyrklövern på Böleäng stängde klockan åtta, så undertecknad fick kasta sig på cykeln och trampa järnet upp på Teg. I motvind.

Nåja, det var säkert jättebra för viktnedgången. Även om jag inte förmådde glädja mig åt det just då.

Resten av kvällen har jag spenderat framför datorn, lösandes ett interaktivt högskoleprov på studera.nu. Jag gjorde samma prov som jag en gång gjorde hösten 1999 och då fick 1,3 i resultat på. I kväll var jag lite äldre, lite mer beläst, väldigt mycket bättre på engelska och med ungefär en promille av den stressnivå jag hade vid det första tillfället. Fast fortfarande lika erbarmligt kass på matte. Detta resulterade i 1,9 (faktiskt bara en poäng från 2,0!). Synd att det inte räknas när man gör provet hemma i vardagsrummet.

3 kommentarer:

Ewa sa...

Well done!!

loopii sa...

Shit va duktig du är! Jag skulle aldrig våga göra provet. Skulle vara så pinsamt att få svart på vitt att jag kanske inte är nåt ljushuvud. Matte är min stora akilleshäl och jag verkligen hatar matte.. Men jag är impad på dig: You go girl!

Anne sa...

Tackar! Fast jag tror att många tror att de inte ska skriva bra, men så prövar de och det går mycket bättre än de tror att det ska göra. Dessutom tycker inte jag att högskoleprovet är ett bra mått på hur smart eller dum man är, det handlar mer om hur snabbt man läser och hur duktig man är på att hitta information i en text, hur stort ordförråd man har och hur bra man är på att läsa tabeller och kartor. Och så engelska språket, där kan jag tacka internet för att jag blivit så mycket bättre sedan sist.

Grejen med matten på högskoleprovet är att man inte behöver kunna lösa talen rätt, utan man ska kunna säga vad man behöver veta för att kunna lösa uppgiften. Ett enkelt exempel:
Per och Lisa har ett antal päron var. Hur många päron har de tillsammans?
1) Lisa har 5 päron.
2) Pär har 4 päron.
Då ska du kunna svara på om du kan räkna ut antalet päron med hjälp av enbart informationen i 1 eller enbart i 2 eller i 1 och 2 tillsammans, var för sig eller om det inte går alls. Du behöver alltså inte kunna plussa 4+5 och få rätt resultat.
Fast det kräver ju ändå att man kan tänka ut hur man ska lösa ett tal, och det är svårt många gånger.