tisdag 12 oktober 2010

Smörgåsabstinens

Jag har PMS. Med det följer allsköns sug efter olika slags livsmedel, olika varje gång. Lite grann som graviditetscravings, fast de håller bara på i några dagar (och det är då för väl). Den här månaden är jag råsugen på mjukmackor. Så himla synd bara att jag enligt min egenkomponerade kostplan inte får äta mjukmackor annat än på lördag, och ännu mer synd att det inte är lördag idag. Hade det däremot varit lördag står de här påläggskombinationerna högst på listan (jag har fantiserat vilt om dem idag, alldeles för länge för att det ska vara hälsosamt):

- Polarbröd med skivbar leverpastej och gurka
- Små baguetter med köttbullar och rödbetssallad
- Pappas "mjölpaketsbröd" med skinka, senap, gurka och tomat
- Rostat bröd med ägg och kaviar
- Nybakta, danska "rundstykker" (småfrallor) med smör, marmelad och ingenting annat.
- "Mommos bröd" med smör och ost. Eller som julmacka, med tjock skiva julskinka och rödkål på toppen.

Jag kan inte få smörgåsarna ur huvudet. Jag ser dem framför mig, känner smaken i munnen vid första tuggan. Saliven flödar bara av att beskriva dem i text. Hela min kropp skriker efter dem. Jag erkänner, jag är en mackknarkare med abstinens.

Inga kommentarer: