tisdag 9 november 2010

Bra och dåliga böcker

Jag läste ut Dan Browns Den förlorade symbolen i förrgår. Den rekommenderar jag inte åt någon. Möjligtvis kan man få ut något av den om man inte läst något annat av samma författare tidigare, men om jag mötte någon som inte gjort det skulle jag i stället rekommendera att denne läste DaVinci-koden. Så nej, jag skulle inte rekommendera "den förlorade symbolen" åt någon.

Anledning? Den följer exakt samma mall som Browns andra böcker om Robert Langdon. Jag har läst DaVincikoden och Änglar och demoner tidigare, så jag är bekant med konceptet nu. Robert Langdon dras helt oförhappandes och aldrig på eget initiativ in i en rafflande historia som innehåller makabra mord, mytiska symboler och kluriga ledtrådar. Vid sin sida har han en attraktiv dam. Det finns en äldre, distingerad herre som fungerat som någon form för mentor för Langdon. The bad guy är en fanatiker med konstigt namn.

Redan innan jag hade läst halva boken hade jag räknat ut den ondes sanna identitet. Jag hade också räknat ut under vilken sten frimurarnas skatt befann sig. Har man läst ett par böcker av Brown är man mer än önskvärt bekant med hans sätt att tidigt i historien ge små ledtrådar till upplösningen, och de blir så lätta att identifiera att det är rent fånigt. Jag läser inte många deckare, men ska jag nu läsa en vill jag i alla fall att den ska vara spännande och överraskande. Jag ska inte kunna räkna ut hur allt ska gå halvvägs.

Nej, den boken var ingen höjdare.

Nu har jag börjat med Isabel Allendes Zorro - så föddes legenden, och jag blir påmind om precis varför jag älskar hennes böcker. Jag har inte ens läst hundra sidor och är redan fast i berättelsen. Hennes språk är sprudlande, varmt, målande och härligt. Historien vindlar fram i fantasifulla svängar och jag tänker att ingen kan berätta som Allende. Det är en ren njutning, en upplevelse, att läsa hennes böcker. Det är som att se en film i bokformat, men med ett språk som ger så mycket mer till personbeskrivningarna än en film någonsin skulle kunna göra. När jag är klar med den här boken är jag övertygad om att jag kommer att rekommendera den till alla. 

Inga kommentarer: