måndag 7 november 2011

Spänt

Senaste tiden har jag plågats ovanligt mycket av huvudvärk. Både migrän (jag är inne på andra dagen av en sällsynt ihärdig migränvåg as we speak) och "vanligt" ont i skallen (så gott som varje dag senaste veckan). Eftersom jag normalt inte plågas av just ont i huvudet i den här utsträckningen bokade jag en tid hos barnmorskan för att kolla att allt står rätt till. Var en smula orolig för att blodtrycket kunde vara boven; vi har högt blodtryck i släkten och just högt blodtryck är inget man vill ha som gravid.

Nåväl, idag kollades följdaktligen mina värden upp. Mitt blodtryck är helt normalt, likaså blodsockret (som till och med var extra bra med tanke på att jag åt precis innan jag åkte till vårdcentralen) och mitt järnvärde fortsätter att vara skyhögt (150, barnmorskan hajar till varje gång hon mäter).

Eftersom vi inte fann någon uppenbar förklaring till huvudvärken genom mitt blod och dess uppträdande så tror barnmorskan att jag är spänd i rygg och nacke och att det i sin tur manifesterar sig som huvudont. Hon ordinerade massage och värme, gärna i form av vetekudde eller bastubad, och bad mig återkomma om ingenting hjälpte.

Maken har därför fått inhandla vetekudde idag, han ska få massera mina axlar i kväll och i morgon ska hela familjen bada bastu. Det blir första gången för dottern, pinsamt att vi norrbottningar inte har skolat in henne i bastubadandets ädla konst än. Jag vet en pojke som när han var hälften så gammal som dottern är nu satt på mellersta laven och beordrade "löylyä nut" högt och tydligt. Det är takter det.

Inga kommentarer: