fredag 20 februari 2009

Oj,oj.

Dottern och jag tittar på filmen Hajar som hajar.
För den oinitioerade kan jag berätta att det handlar om en liten fisk vid namn Oscar som blir kompis med en haj som är vegetarian och genom några komplicerade intriger låtsas Oscar jaga bort sin hajkompis för att impa på en tjejfisk som han är förtjust i.
Efter detta tilltag är han tuffaste firren i revet. En riktig hjälte.

Dottern tittar plötsligt på mig i stället för teven och säger någonting som jag inte förstår. Hon är väldigt entusiastisk och lycklig över att ha lärt sig ett nytt ord. Jag förstår inte vad hon säger, men ler och säger "Javisst. Precis." Man vill ju inte göra det lilla livet besviket.
Hon säger det igen. Det låter ungefär som "asacktajen". Plötsligt förstår jag.
Det hon säger är "Hajslaktaren". Som Oscar kallas i filmen. Vilket trevligt och användbart ord!

Undrar om vi ska hålla oss till Alfons Åberg hädanefter?

Inga kommentarer: