måndag 2 februari 2009

Skidor

I går åkte jag skidor för första gången på ungefär 12-13 år. Det gick förvånansvärt bra, jag ramlade bara en gång. Det var dessutom en jättelöjlig vurpa, det var inte ens i en backe eller så, utan jag skulle byta spår, en skidan halkade iväg och där satt jag. Som tur var var det bara en gammal tant som kom körande i en halv kilometer i timmen som såg.

I dag har jag åkt igen, och gissa om det känns i benen fast jag bara höll på i knappt fyrtio minuter. Man använder muskler man aldrig använder annars och flåset kommer igång redan efter några hundra meter med min konditionsnivå. Samtidigt tycker jag skidåkning påminner om simning på så sätt att det är ganska skönt medan man håller på, det är först efteråt man känner hur mycket man tagit i.
Kollade dessutom in hur mycket kalorier man bränner på skidåkning. Resultatet: jag brände lika mycket på 35 minuter som jag brukar göra på en timme i konditionsrummet på gymmet. Fantastiskt!

Är mucho stolt över mig själv för detta hälsosamma initiativ. Hoppas jag hinner ut i spåret snart igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skidor är tillsammans med simining den träningsform där du tränar hela kroppens muskler samt konditionen på en gång. Dessutom är det ju så roligt! Lycka till med åkandet.
Har också återupptäckt skidorna som träningsform. :)

jyttelisa sa...

Bra jobbat gumman.Var det sporet bredvid där ni bor?

Jytte

Anne sa...

Emma: Ja, jag har läst det. Och det känns verkligen. Jag kände mig flera kilo lättare i morse.

Jytte: Ja, det var det spåret. Tar bara tre minuter att gå dit.