tisdag 8 juni 2010

Avslöjade

Här har jag gått omkring i fyra år och funderat över hur regeringen egentligen menar när de säger att sänkt a-kassa och skattesänkningar ger fler jobb. Att sänkt a-kassa skulle göra folk som är arbetslösa mer benägna att söka jobb kan jag på något vis förstå logiken i (desperata människor gör vad som helst) även om det inte är en logik jag instämmer i till fullo (för att få ett jobb krävs att du mår bra som människa och har orken och självförtroendet att fortsätta söka när det går trögt, det blir inte resultatet av att utsättas för häxjakt av arbetsförmedlingen). Men fler jobb? Que?

Korrelationen sänkt skatt - fler jobb är också kryptisk. Allvarligt talat, har jag sagt både en och två och tio gånger, hur i helvete tänkte de då? Sänkt skatt gör inte att arbetsgivarna får fler pengar. Tvärtom, många jobb i offentlig sektor borde rimligtvis riskera att försvinna på sikt om skatteintäkterna minskar.
Å andra sidan har jag en känsla av att alliansen inte gillar offentlig sektor och kanske har en baktanke där.

Men idag framgår det av ett par artiklar i Aftonbladet att regeringen minsann har på fötterna i frågan. Det är bara det lilla problemet att sanningen inte skulle vara särskilt populär om den framfördes. Det är nämligen så att alliansen har räknat ut att om a-kassan sänks kommer arbetslösa att tvingas ta jobb med lägre löner (eftersom reglerna säger att du måste ta ett jobb med en lön som är en viss procent av din nuvarande a-kassa, jag tror det är 80%). Och om skatten sänks kommer folk att acceptera lägre löneökningar, eftersom det inte märks lika mycket i plånboken. Och om arbetsgivarna inte behöver lägga lika mycket pengar på lönerna i proportion till vad de behövde tidigare så kanske, kanske de anställer fler (även om det inte är något jag skulle ta för självklart).

Fast folk skulle ju inte gilla att få höra "Vi har tänkt att ni ska få lägre skatt mot att ni får mindre i lön, så i slutändan går det jämnt ut för er del". Då låter det bättre att alla vinner på alliansens skattesänkningar. Även om det inte är sant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

en klassisk höger politik, synd att inte snorungarna som är vana med vårat goda samhälle (tror att det alltid varit så och kommer vara så) kommer tyvärr rösta höger dom som vägde över till högerns fördel sist och kommer göra det igen, tragist när medelklass barn tappar empatin å tror att man själv kommer garanterat inte bli sjuk etc :( hade det varit för högern hade dom fan inte ens fått rösta hade fan varit lika bra det :( (gett upp hoppet )

Rasmus sa...

Varför blir man inte överraskad?! det är tydlig högerpolitik: (nu ser jag det också, tack Anne!) klart som korvspad att jobben blir fler om man sänker värdet på ett enskilt jobb, kaptalisten är ju bara intresserad av varan sen om det i det här fallet råkar vara en människa av kött och blod har ingen betydelse. Den vanlige arbetaren får jobb men till vilket pris? Att han/hon även får jobba extra för att livet i övrigt ska gå ihop. Se dessutom till att avskaffa facket också då är det ingen som vågar klaga heller. Lydiga, arbetsvilliga(?) medborgare det är en våt dröm för moderaterna. Nej för tusan inge mer kapitalism!!!
/Rasmus

Linda sa...

Det är faktiskt helt otroligt att det här kommer fram först nu, själv har jag pratat länge om denna baksida av jobbskatteavdraget som i kombination med förändringen (försämringen) av a-kassan och försvagningen av facket som leder till just lönedumpning och försämrad välfärd.. men allt jag möter är "jag har fått mer i plånboken" och "de sköter krisen så väl" så jag till slut började fundera om det var jag som var korkad eller..? Som tur är litar jag på mina tankar och insikter.. ;-)
Håller med anonym om att det hela bottnar i en välfärd som majoriteten numera tar för given, att den alltid kommer finnas där, att detta är normaltillståndet i vårt land och inte förstår konsekvenserna av vad deras lilla extra peng i plånboken gör och att den politik de röstar fram inte ens gynnar dem i förlängningen..