torsdag 16 september 2010

Vilken uppfostran har folk fått?

När jag växte upp fick jag lära mig att jag skulle vara snäll mot andra. Jag fick lära mig att omtänksamhet, hänsyn, respekt och förståelse är vackra begrepp som ska användas i de dagliga handlingarna. Jag fick lära mig att hjälpa andra, att det är fel att retas och mobba och vara elak. Jag fick det inpräntat att alla är lika mycket värda och att det är rätt att stå upp för någon som blir orättvist behandlad. Jag försöker så gott jag någonsin kan att lära min dotter samma sak. Empati är en av de viktigaste egenskaper vi har, den möjliggör för oss att leva tillsammans med andra, att ha relationer. Motsatsen till empati är psykopati. En psykopat är en person som helt saknar empati.

Det var inte bara från föräldrar och skolan jag fick dessa värderingar. Det var från barnprogram på TV, det var böcker som Alfons Åberg och den där boken om de prickiga och vita kaninerna. Det var barntidningar som Bamse och Kamratposten. Överallt ifrån kom budskapet; man ska ta hand om varandra. Stå upp för dem som blir orättvist behandlade. Försöka förstå varandra hellre än att ta till handgripligheter. Visa empati. Att inte vara egoistisk och bara tänka på sig själv, utan dela med sig till andra barn. Vem har inte fått dela på bullarna, rättvist, lika stora och lika många var? Vem fick inte en åthutning om man försökte ta kompisens bulle?

Dessa värderingar har lett till att jag röstar åt vänster. Jag tycker det är bättre att dela med sig än att vilja ha alla bullarna själv. Jag vill lyssna och försöka förstå dem som är i en annan situation än jag. Jag vill stå upp för människor som blir orättvist behandlade även om jag själv inte drabbas av orättvisan. Jag vill att vi alla ska ha det bra, inte bara att jag ska ha det bra.


Frågan är vilken uppfostran de som röstar på moderaterna har fått. För att inte tala om dem som röstar på SD? Har deras föräldrar och deras lärare talat om för dem att det finns dem som inte är lika mycket värda? Har de inte läst Bamse? Har de inte fått lära sig att dela med sig av sina bullar?

1 kommentar:

Erika sa...

Du är en klok kvinna du! Kan inte annat än att hålla med dig. På söndag gäller det!