torsdag 12 april 2012

BF+1

BF-datum borde förbjudas. De borde åtminstone vara konfidentiella, så endast barnmorskan känner till det exakta datumet, för vem annars har egentligen nytta av att veta det?

4% av alla barn föds på BF-dagen. De andra föds till största delen under en period av två veckor innan och två veckor efter. Även om man med hjälp av ultraljud idag kan fastställa fostrets ålder så när som på några dagar i felmarginal är det så stora variationer på när födelsen sker att det sträcker sig över minst en månads tid.

Ändå får man det där datumet och i alla fall jag ställer oavsett jag vill eller ej in mig på att föder jag innan dess är det 'tidigt' och efter är det 'sent'. Jag är inte så okunnig att jag tror att jag ska föda exakt eller ens nästan på dagen, men jag upplever det som att jag är gravid på övertid nu när dagen passerats. Fast gravid på övertid är jag ju egentligen först om ett par-tre veckor när barnet faktiskt räknas som överburet och det börjar bli dags att sätta igång förlossningen av den anledningen.

Det är inte lätt, men jag försöker programmera om mig själv till att tänka att innan april är slut är vårt barn fött. Vi kommer att ha barnvagnen med oss till majbrasan och jag kommer att få äta brieost och blodigt kött på vår sjunde bröllopsdag.

2 kommentarer:

jytte Lisa sa...

Må hun snart komme ud så du slipper alle disse irritationer.Kram i masser.

Vanilla sa...

Ja, jag håller helt med dig! Jag var så ledsen när min lilla dotter inte kom det datumet då hon var beräknad - fast det som du säger vore väldigt otroligt! Jag kände också att jag var gravid på "övertid". Min dotter föddes en vecka efter BF men det kändes som en evighet! :-)

Ha en bra helg!
Kram

PS Kika gärna in hos mig och tävla om fina amningskläder! :-)