måndag 30 juli 2012

Semester

Sedan igår är vi åter hemma efter en veckas semester i Danmark. Själva resandet skedde med tåg eftersom förra Danmarksresan med flyg var en strapats med värmeslag, öronont, yrsel, vätskebrist och allmän misär.
Så här i efterhand kan jag konstatera att tågresan blev ungefär likadan (förutom öronont), bara med den skillnaden att det tar ca 14 timmar längre tid med tåget.

Värst var sträckan Köpenhamn - Stockholm på hemvägen. Tåget var fullsatt, varmt, kvavt och alla var trötta och svettiga. J skrek och gnölade och fick ingen ro och E som var på dåligt humör klagade och gnällde så mitt tålamod till slut var så uttänjt att det hotade gå av på mitten. När det återstod en knapp timme av resan nådde vi höjdpunkten när E plötsligt med panik i rösten meddelar att hon mår illa och måste kräkas. Fram med spypåse, maken som satt bakom fick stå lutad över sätet och hålla påsen medan jag försökte hålla J lugn med hjälp av amning. Det visade sig dock ha blivit lite väl mycket av den varan, för mitt i allt kräks hon plötsligt ut över sina kläder, sin filt och mig. Bingo.

Där och då bestämde vi att hädanefter blir det flyg om vi ska längre än 30 mil.

Nåväl, själva Danmarksvistelsen och då främst dagarna i Legoland var fantastiska. Vädret var varmt och soligt varenda dag och E fick åka allt hon ville utan stress eftersom vi hade tre dagar på oss. Eftersom hotellet låg på tio minuters gångavstånd hade vi möjlighet att gå tillbaka efter middagen och åka saker det är alldeles för lång kö till dagtid.

E visade sig vara en liten adrenaline junkie som åkte berg-och-dal-banan "Draken" inte bara en utan två gånger tillsammans med mig. Jag hade mina betänkligheter innan, hon är trots allt bara fem år, och jag ville inte att hon skulle hamna i en situation där hon blev jätterädd mitt i och behöva stanna kvar tills det var färdigt. Det är ju svårt att stiga av en berg-och-dal-bana liksom. Men min oro visade sig vara totalt ogrundad, när vagnen saktade in mot slutet utbrast dottern besviket "Är det slut nu?" varpå hon frågade om vi inte kunde åka en gång till, för det var "superkul att åka supersnabbt". Roligt för mig att ha en allierad i familjen inför framtida besök på nöjesparker.

Kan överlag rekommendera Legoland till barnfamiljer. Parken är välorganiserad och trots stora besökarantal är köerna hanterbara. Man betalar för att gå in, att åka saker kostar inget extra. Vi bodde på hotell Propellen som ligger ett stenkast från entrén, och även det hotellet vill jag rekommendera. Särskilt restaurangen med den sällsynta kombon klanderfri service - barnvänlighet ger pluspoäng. Jag är i alla fall inte van vid att hitta barnmenyer innehållande pyssel och kritor på bordet i samma restaurang där servitörerna i stärkta förkläden presenterar vinet och hämtar den använda tallriken medan man hämtar mer mat från buffén.

Efterrättsbuffén innehöll för övrigt en kaka som smakade snickers och chokladfontän att doppa frukt i.

Jag hade apropå godsaker gjort en deal med mig själv om att jag fick äta vad jag ville under semestern bara jag tränade på något vis varje dag. Jag lyckades hålla detta alla dagar utom två då tiden helt enkelt inte räckte till. Jag utnyttjade gym och pool på hotellet och fick till bra träning. Dessutom måste jag säga att detta varit en aktiv semester i den meningen att vi absolut inte latat oss. Enda tillfället vi suttit ned har varit vid måltiderna, annars har vi gått och gått så fötterna värkte till slut. Vägde mig i morse och upptäckte till min förvåning och glädje att jag bara gått upp ett knappt kilo under veckans gång. Inget att bry sig nämnvärt om, det försvinner lika fort igen.

Allt som allt har det här varit en riktigt härlig semester, och som sig bör var det även härligt att komma hem.



På väg in första dagen.


E och Bedstefar (min pappa) kollar kartan. Legoland är fem gånger så stort som när jag var barn.


Städerskan hade lagt nallen fint till rätta på sängen.


I babycentret mitt i Legoland, där det fanns allt som behövs för blöjbyte och matning inkl. blöjor i alla storlekar och amningskuddar.


Sista dagen besöktes Legoshopen. Vill-ha-faktorn var hög, men 3499 danska kronor för Dödsstjärnan kändes lite väl saftigt.


På grund av beställningar hemifrån köptes en hel del nyckelringar med Star Warstema.


Den här gången blev E inte rädd för hajarna i Atlantisakvariet, tvärtom.

Inga kommentarer: