fredag 17 juli 2009

Makens gamla hemtrakter

Maken är född i Kiruna och bodde där sina första tolv år i livet, men sedan flyttade han (stackarn) till Överkalix. En by som är rätt fin till utseendet men som huserar en hel del tvivelaktiga filurer.



Det blev en del "fotosessioner" efter vägen och nämnda by blev det första. Här ses min far på jakt efter motiv vid bron över Ängesån. Han har en tendens att försvinna långt bort när han fastnar i fotandet och det kan bli svårt att lokalisera honom till slut (till min ömma moders stora förtret). Därför var det praktiskt att han hade på sig en röd tröja skulle det visa sig, men mer om det senare.




Gamla bropelare bredvid den nya bron


Mina två underbara stod också och tittade på utsikten.


Vi fortsatte vidare. Det var mest skog, skog, och lite mera skog. Enda avbrottet är skylten som talar om att man passerar polcirkeln. Kände oss som tyska turister när vi stannade och fotade den, men när vi bodde där tänkte vi ju aldrig på att fota sånt. Det kändes faktiskt märkligt att vara turist i sin gamla hembygd, om jag ska vara ärlig.



Bilden är tagen genom framrutan eftersom det bodde en särdeles skräckinjagande art av getingar vid rastplatsen. De var gigantiska och anföll direkt vi vågade oss på att stiga ur bilen. Vi fick använda oss av all vår smidighet och snabbhet och list för att lyckas förhindra dem att följa med in i bilen igen (och som ni som känner mig vet är undertecknad vare sig smidigast, snabbast eller listigast i världen, men dessa getingar tog fram dolda talanger, det vill jag lova).

Fortsättning följer...

Inga kommentarer: