lördag 18 juli 2009

Minnen av svunna tider

När min mamma och pappa flyttade från Tärendö fick min mamma en helt perfekt avskedspresent av sina kollegor och barnen på förskolan där hon jobbade. De hade varit ute på Tärendös gamla festplats Tärendöholmen som ligger precis där Tärendö och Kalix älv möts och plockat stenar som som de lackerat och lagt i en fin glasskål med ett värmeljus i. En sån vill jag också ha, så jag och min pappa begav oss en kväll till Holmen.




Min pappa brukade hjälpa till att rodda musikutrustningen, som kördes över den här bron med en liten pickup. Den rymdes precis på bredden.

Festplatsen används fortfarande en gång om året, i augusti när det vankas eldfest. Men när jag var liten var det andra bullar, då var det stort hoolabaloo både midsommarafton och midsommardagen, det var högsommarfest och eldfest. De hetaste schlagerakterna uppträdde på scenen och Sten och Stanley eller dylikt spelade i logen. Åtminstone 3-4000 besökande var standard. På sjuttiotalet när mina föräldrar flyttade upp kom det åttatusen, då när folkparkerna hade sin storhetstid. Till och med ABBA har spelat på Holmen, fast det visserligen var året innan de slog igenom.

Nu för tiden går inte folk på folkparker längre, och särskilt inte i byar som Tärendö. Stället står och förfaller, trots vissa försök att reparera och måla om. Det känns sorgligt, men samtidigt känns det som en sorts levande museum, en relik som påminner en om en helt annan tid.











Som sagt liggen Holmen precis där bifurkationen tar slut, där Tärendö älv rinner samman med Kalix älv. Om du tittar noga på bilden nedan ser du lite till höger om mitten strömmarna som bildas där de två älvarna möts.



En stor påse sten samlade jag också, så nu ska jag göra mig en egen "Tärendölykta".

Efter Holmen åkte vi till kyrkogården, och när det blev för tungt att se alla gamla vänner och bekanta som med tiden hamnat där hoppade vi in i bilen igen och åkte en sväng upp på Heinonenbacken där vi såg det här smått "annorlunda" garaget:



Jag slutar här och återkommer med några bilder där Tärendö visar sig från sin bästa sida.

Inga kommentarer: