tisdag 23 februari 2010

Namnhjälp

Jag har till slut inför nära och kära vågat lufta min dröm om att en dag bli sjuksköterska. Det är en önskan som vuxit fram det senaste året, ända sedan jag började läsa medicinsk grundkurs. Jag känner att undersköterskeutbildningen bara skrapar på ytan och jag som är så vetgirig vill kunna så mycket mer, göra mer. Dessutom har jag länge tänkt att jag ska söka mig till sjukhuset så småningom, och jag tror att undersköterskorna där kommer att ha rensats ut innan jag avslutar mitt yrkesverksamma liv.

Nu till saken. Jag tänker starta en liten "vid-sidan-om-blogg" där jag kommer att skriva om det här. Min väg till sjuksköterskeyrket kommer inte att bli spikrak eftersom jag redan förverkat fem år av sex möjliga hos CSN. Alltså är det inget jag kan göra i höst, direkt. Jag kommer att kämpa och förbereda mig på olika sätt, och tänker dokumentera mödorna i bloggform. Mest för min egen skull, för att kunna gå tillbaka och se hur mycket jag åstadkommit under resans gång. Ett litet peppinstrument, om man så säger.

Men innan jag startar bloggen måste jag hitta på ett bra namn till den. Den här bloggen har ju världshistoriens tristaste namn, det är inte direkt värt första pris i kreativitet att döpa sin blogg efter sig själv. Detta misstag ska inte upprepas.

Men självklart kommer jag inte på något. Det får inte vara särskilt långt, av den enkla anledningen att blogger har en begränsning för hur långt namnet får vara. Det ska sammanfatta vad bloggen handlar om. Det ska vara något som är lätt att komma ihåg, och lämpligt att användas som URL. Hittills har jag bara kommit på namn som "Mål: sjuksköterska" och dylika, skittrista titlar. Har ni några tips?

5 kommentarer:

Ewa sa...

Varför inte "Sjuk syster" eller "Sjuk sköterska"...

Haha!

bedstefarlars sa...

hvad med viadolerosa eller miaviadolerosa kram Lars

Anne sa...

Undskyld jeg virker udannet, men hvad betyder det?

Emma sa...

"Med friska tag" kanske, för att låta riktigt hurtig.. :)

Anonym sa...

Via Dolorosa betyder Smärtornas, eller smärtans, väg. Kanske lite väl avskräckande? :-)
Vad du än döper till, så ska jag ivrigt heja på dig.
Vilket underbart roligt (om än ibland lite slitigt och gravt UNDERBETALT) yrke du valt!
Och YsterSyster fungerar väl utmärkt.