söndag 11 april 2010

Maaammaaa, jag är färdig!

Från en dag till en annan har dottern börjat gå på toaletten. Förra veckan kunde vi sitta där inne och sjunga och läsa böcker i en halvtimme i stöten tio gånger om dagen och det hände absolut ingenting, bara för att två minuter senare hända mitt på golvet. I förrgår sade dottern plötsligt "jag är kissnödig" och så gick hon på toaletten och gjorde vad hon skulle som om hon aldrig gjort annat.

Min tro på att barn utvecklas i den takt de gör oavsett hur mycket vi försöker skynda på dem har härmed förstärkts. Det är klart att man kan nöta och träna tills man blir blå i ansiktet för att "lära" sina barn att gå/äta själva/kissa på toaletten/klä på sig osv. Men jag tror inte att det gör att barnen lär sig snabbare och jag tror absolut inte att det är nödvändigt. Jag tror på att ge barnet förutsättningarna; köpa en läragåvagn, lägga fram en sked, förklara hur pottan funkar, inte klä på barnet per automatik utan uppmuntra till att pröva själv. Sedan kan man inte göra så mycket mer. Det kommer när det kommer. Jag är övertygad om att barn har en inneboende vilja att lära sig saker och det kommer de att göra bara de har förutsättningarna för det och tron på att de klarar av det.

3 kommentarer:

bedstefarlars sa...

Grattis, du verkar ha rätt i dina betraktninger, Emma verkar i den grad själv ha hand om utvecklingen. Många kram från Lars.

Jessicka S sa...

Men så klok du är! Låter så självklart, men lätt att glömma bort när man förtvivlat försöker "träna" sin dotter inför 2-månaderskollen. Japp - man har nog lite för stort kontrollbehov.

Anne sa...

Jessicka: Det är väldigt lätt att hamna där, det har vi också gjort. Vi var så oroliga inför ettochetthalvtårskollen där vi hade hört att barnet "skulle" kunna tio ord. Det visade sig att sköterskan inte ens frågade om det och två månader senare kunde dottern kring 70-80 ord helt plötsligt, från att vid tiden för kontrollen kunna säga mamma, pappa, bada och boll. Ungefär.
Det handlar nog om att inse att barn utvecklas olika snabbt inom olika områden och att det inte behöver vara något negativt att vara långsam. Emma började till exempel inte gå förrän hon var sexton månader, och det är väldigt sent. Men när hon väl började var hon försiktigare än en som börjar vid åtta månader, så det hade sina fördelar det med.