måndag 16 januari 2012

Blankettcirkus

Finns det något jag hatar innerligt och med passion så är det att fylla i blanketter. Jag är rädd att skriva fel, jag får panik om jag inte förstår vad som ska stå i vilken ruta och skäms när jag måste fråga andra, mer kunniga om hjälp. En vuxen människa över trettio med åtminstone en halv högskoleutbildning borde inte ha några problem med en simpel ansökan om graviditetspenning till Försäkringskassan, men jag ska erkänna att jag inte finner det lätt.

Dessutom är det en massa papper och uppgifter som måste ordnas för att få iväg ansökan, jag blir helt matt.

Papper om inkomstuppgifter har skickats till lönekontoret med bifogad lapp med bön om skyndsamt handläggande och returkuvert som jag addresserat och frankerat, allt för att det ska gå snabbt och smidigt. Lönekontoret skulle så klart kunna skicka pappret direkt till försäkringskassan om det inte vore för att jag måste skriva vad jag tjänar på själva ansökningsblanketten också, så jag får vackert vänta på det.

Dessutom måste jag bifoga intyg på att jag har foglossning, så tid har bokats hos läkare. Min barnmorska föreslog att vi kunde bifoga kopia av min journal där hon gjort en anteckning om mina problem, men ingen av oss var säker på om det skulle duga som giltigt intyg i FK:s ögon, så besök för undersökning samt utfärdande av riktigt intyg har alltså bokats.

Själv ska jag författa en text som beskriver en typisk arbetsdag på mitt jobb. Det ska vara så beskrivande och detaljerat som möjligt, så det är inte heller gjort i en handvändning.

Förutom detta ska jag se till att min chef fyller i sin blankett och dessutom lyckas fylla i min egen. Sedan väntar minst trettio dagars handläggningstid. Hoppas det är värt besväret.

Inga kommentarer: