söndag 15 januari 2012

Kaloriräkning

Någon gång under min viktnedgång 2010 testade jag att under en dag eller två räkna kalorier. Det är ingenting jag skulle orka hålla på med under en längre tid, men som en sorts stickprov för att se hur jag ligger till under en typisk dag tycker jag det fungerar.

Förra gången fanns bara kaloriräknarappar på engelska och få svenska livsmedel och märken fanns i databaserna. Nu är det dock mycket enklare utgångsläge för en kaliräknande smartphoneanvändare. Jag tog ner appen "shape up" som fått bra recensioner och det mesta jag ätit idag har faktiskt funnits inlagt.

Mitt matintag har varit liknande det jag åt en typisk dag den veckan då jag förde matdagbok inför besöket hos dietisten, med den enda skillnaden att jag enligt hennes rekommendation minskat mängden kolhydrater till förmån för grönsaker i min tallriksmodell. Hon tyckte ju att jag skulle äta för att gå ner i vikt snarare än hålla vikten eftersom jag dels redan gått upp så mycket och dels är mycket inaktiv nu när jag har foglossning. Jag skulle inte heller bry mig om de drygt 400 kcal som en gravid kvinna i tredje trimestern rekommenderas äta extra, eftersom jag så att säga redan har gått upp min kvot.

Kvoten, kan jag tillägga, är tretton kilo. Går man upp mer än så under en graviditet ska vidare viktuppgång bromsas, står det i rapporter på livsmedelsverkets hemsida (jag har givetvis läst dem). Jag har gått upp sjutton kilo.

I appen har jag alltså angett att jag är mest stillasittande. Jag har angett min nuvarande vikt och som mål har jag angett samma vikt, eftersom det är det jag ska göra nu, försöka hålla vikten.
Hittills idag har jag hunnit med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Endast kvällsfika återstår (dietisten tyckte inte jag borde avstå det, dock ska jag hålla mig till en macka och kanske en frukt) och jag har 567 kcal kvar att äta idag. Jag misstänker att jag kommer att hamna på minus idag. Hur mycket återstår att se.

Appen anger förutom det totala energiintaget även hur mycket protein, kolhydrater och fett jag stoppar i mig. Intressant nog faller min av dietisten rekommenderade kost inte inom gränsvärdena här. Jag har redan överskridit proteinmängden. Vad gäller fettet ligger jag precis på grammet på rekommenderat intag nu (fast egentligen har jag nog ätit mindre eftersom oljan i salladsvinägretten till största delen blir kvar i skålen och likaså får man ju inte i sig all olja från burken med soltorkade tomater). Kolhydrater däremot, där har jag inte ens fått i mig hälften av den rekommenderade mängden. Ändå har jag ätit både havregrynsgröt, två citrusfrukter, två hårdbrödmackor samt dinkelvete till lunch, vanligt ris till middag och grönsaker till båda huvudmålen.

Nu är jag personligen av åsikten att det nog skulle vara mer optimalt om ungefär lika mycket energi kom från kolhydrater som från protein (det är vad som börjar framkomma av nyliga studier). Men dietistens råd ska ju grunda sig på livsmedelsverkets rekommendationer och de är fortfarande samma som i min app. Jag vet inte riktigt varför det misstämmer så. Tycker det är en smula intressant i vilket fall.

Edit: Efter kvällsfika ligger jag fortfarande 431 kcal minus. Som jag misstänkte, alltså.

Inga kommentarer: