onsdag 7 januari 2009

SVT Sport

Jag har i alla år älskat alla former för krönikor av SVT Sport. Årskrönikor, OS-krönikor, VM- och EM-krönikor. Jag ser dem alla bara för att de är så lysande.

2008 års krönika finns nu uppe på SVT:s hemsida, och även om ni inte är särskilt hardcore på sport, så kan ni väl ändå titta på de första nio minuterna? Då får man för det första se världens vackraste by i vinterskrud (kuriosa: det är mitt gamla lekis till höger i första klippet) och sedan får man se Charlotte Kallas insats i Tour de Ski. Jag har sett det så många gånger, men ändå kryper det fram en tår när jag ser henne flyga förbi Virpi Kuitunen i backen.

Se årskrönikan här.

Det har varit skidtema för min del i dag. Tidigare i kväll såg jag den excellenta dokumentären om svensk skidåkning både på längden, höjden och tvären; "Från Sixten till Kalla". Även den värd att se när den dyker upp på SVT Play eller i en repris i en TV nära dig.

Inga kommentarer: