tisdag 1 maj 2012

Rehabiliteringen börjar

I morse ställde jag mig på vågen för första gången sedan förlossningen. Den visade på åtta kilos viktnedgång, bara så där. Jag kan direkt dementera att det beror på kosten, för fusket har varit omfattande de senaste två veckorna.

Nej, för det första bär jag inte längre på drygt 3,5 kg barn, en liter extra blod, någon halvliter fostervatten och en moderkaka. En del extra energi går åt till amningen, och så är jag i allmänhet mycket mer rörlig nu när foglossningen är borta, så grundförbränningen har höjts.

Idag testade jag att göra plankan för första gången. Jag brukade klara 1,5 minuter gånger två, på tå. Nu lyckades jag med stor möda klara 30 sekunder gånger två, på knä. Försökte en tredje, men då skrek musklerna så redan efter ett par sekunder att jag bestämde att det fick räcka för första gången.

Formen på magmusklerna är alltså usel, men någonstans måste jag börja. Muskelkorsetten måste byggas upp för att undvika ryggproblem, för att klara att lyfta barn, för att kunna åka skidor nästa vinter. Bara att kämpa på.

Inga kommentarer: