fredag 4 maj 2012

Upp på tå

Efter att ha fått råd av vän som är sjukgymnast (väldigt praktiskt med en sådan i bekantskapskretsen) övergick jag idag från att göra plankan på knä till att göra den på tå. Tydligen aktiveras inte alla muskler när man gör plankan på knä, så det är mer effektivt att korta tiden och stå på tå.

Jag stod så länge jag kunde, vilket blev 25 sekunder. Detta lyckades jag upprepa två gånger. Pregravid klarade jag som sagt 1,5 minuter, men då stakade jag runt milspåret och var i bästa formen sedan jag var femton. 25 sekunder får alltså anses godkänt, har jag bestämt mig för. Lite höftlyft och armhävningar (på knä) får komplettera styrkepasset.

Det är så underbart att röra på sig igen och använda kroppen. Jag gillar att träna när det är på mina egna villkor, när jag känner att det tar i musklerna, när jag får upp lite flås på promenaden. Jag har varit inaktiv pga foglossningen och gravidotympligheten så länge och verkligen lidit av det, så nu njuter jag enormt.

Igår gick jag och maken nästan åtta kilometer i rask takt. Det kändes underbart, även om det var jobbigt. Sol, vår. Motivationen är på topp.

Inga kommentarer: