måndag 15 september 2008

Kriget mot fettet börjar på allvar

Idag har jag varit på gymmet och fått träffa en instruktör/dietist. Vi har lagt upp ett träningsprogram och pratat lite kost. Detta är vad jag fick veta:

- Jag ska köra två styrketräningspass i veckan, gå igenom hela kroppen varje gång. Mitt mål är inte att få synliga muskler utan att bli starkare, orka mer. Utöver styrketräningen ska jag träna kondition två-tre gånger i veckan. Kombinationen av styrka och ren kondition ger maximal förbränning.

- Vad gäller mat är det tallriksmodellen som gäller. För att gå ner i vikt: hälften grönsaker (och då menas grönsaker som mättar, inte bara tomat och gurka), andra hälften delas i hälften proteiner, hälften kolhydrater. För att hålla vikten sedan ändrar man tallriksmodellen till en tredjedel av varje.

-Frukostmat äter man till frukost och möjligen till kvällsmål. Lunch och middag ska vara lagad mat. Annars finns risken att man får i sig mycket energi men bara kortvarig mättnad och äter onödigt mycket till mellanmål eller vid nästa måltid.

- Kolhydrater ska vara den största energikällan, men det ska vara bra kolhydrater. Kolhydrater som tar lång tid att koka är generellt bra. Om det är fullkornspasta eller inte spelar inte så stor roll, men ju längre koktid desto bättre. Snabbmakaroner går följdaktligen fetbort. Likaså vitt bröd, socker och klibbigt ris. Är man svag för snabba kolhydrater kan man äta det just efter träning, men helst inte när man försöker gå ner i vikt.
Glykemiskt index är förenklat och missvisande. Bättre är att gå efter glykemiskt load (läs mer här), som även tar hänsyn till hur stor portionen ifråga är (till exempel grundar sig glykemiskt index för¨potatis på att man äter 10-12 potatisar, men det gör ju ingen människa, tittar man däremot på glykemisk load är pasta och potatis ganska lika).
Avokado och nötter och sånt är bra näringsmässigt med bra fetter, men mycket kaloririka. Vill man gå ner i vikt får man hålla koll på mängden. Det bästa sättet att få i sig en lagom mängd nötter är att använda dem i matlagning, då är det mindre risk att det blir för mycket.
Att helt ta bort kolhydrater när man tränar är ingen bra idé, dels har man inget träningsbränsle, dels binder kolhydrater vätska, och när man tränar gör man av med en hel del vätska. Då är det bra att ha "reserver". Det är även därför man upplever att man snabbt går ner i vikt genom att skära bort kolhydrater; man förlorar vätska. Däremot är det då svårare att ha en stadig och varaktig viktnedgång.

- En kvinna i min ålder gör av med ca 13-1400 kalorier på att bara ligga i sängen hela dagen. Äter jag mindre än så går min ämnesomsättning ner = dåligt. Knappt 2000 kalorier om dagen ska jag sikta på.

Allt som allt inte alls särskilt svårt eller krångligt. Det känns jättebra att komma igång och jag lovar att rapportera om hur det går här på bloggen.

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Velkommen i klubben. Nu kör vi iväg.Vi synes det er som at få en vitaminindsprøjtning hver gang vi har trænet.Du vil opdage hvor tilfreds du er med dig selv når du har brugt dig selv en time på gymmet.Held og lykke. Vi vil med glæde læse rapporterne på bloggen.

Kram Jytte