fredag 12 september 2008

Kulturfyra om böcker, kulturråd och big bang

Jag skippade kulturfyran förra veckan för det var alldeles för svåra frågor. Denna vecka är de lite lättare, så här är mina svar:

1. Vad vet du om Kulturrådet?

Den första frågan var faktiskt hur svår som helst. Så klart har jag hört talas om kulturrådet, men jag måste erkänna att jag inte har en susning om vad de helt exakt sysslar med. Jag vågar mig dock på en kvalificerad gissning, jag tror de ger bidrag till kulturprojekt och sånt.

2. Om du skulle bo på en öde ö i ett år och bara fick ta med dig tre böcker: vilka böcker blev det då?

Först och främst tänker jag praktiskt, det skulle vara bra att ha med sig en bok som behandlar ämnet hur man överlever på en öde ö. Den skulle idealiskt beskriva vilka växter man kan äta, hur man avsaltar (desaltiserar?) saltvatten och dylikt.
Förutom överlevnad kan man behöva lite kul, så en rolig bok skulle jag nog ta med mig. Kanske Bridget Jones.
Och så en fackbok som kan ge långvarig sysselsättning, kanske en omfattande lärobok i spanska eller en bok om hur man medelst endast naturmaterial bygger ett hus.

3. Om Big Bang-försöket verkligen slukar världen och skickar ut oss i ett mörkt hål: vilken låt skulle du vilja höra samtidigt, om det gick att välja?

Jag satsar på en klassiker, Europes Final Countdown. Världens bästa popdänga.

4. Om du visste att det svarta hålet skulle sluka världen i morgon: vad skulle du helst göra den sista kvällen: se din favoritfilm, läsa i din favoritbok, gå en promenad, äta gott, dricka dig full, älska, sova eller något annat?
Jag skulle tömma bankkontot och spendera alla pengarna på att ha en helkväll med min familj.

Inga kommentarer: