fredag 19 september 2008

Krisigt värre

Jag har lite småfascinerat följt ekonominyheterna i veckan. Det kan väl inte ha undgått någon att det varit kris.
Personligen har jag inte varit särskilt orolig, vi har inga bolån som kan bli dyrare, inga nämnvärda besparingar som kan gå upp i rök, jag har en fast anställning inom en bransch som det alltid kommer att finnas jobb i och maken har eget företag och är därmed van vid upp och nedgångar inkomstmässigt.

Men rubrikerna har ju onekligen varit svarta. Tidningarna och tv:s ekonominyheter basunerar ut att det är den värsta krisen sedan 1929.
Och jag kan faktiskt inte låta bli att himla med ögonen. Depressionen eskalerade under flera år och resulterade i en massarbetslöshet och ekonomisk nedgång som inte vände ordentligt förrän andra världskriget startade. Folk svalt. Den här krisen har pågått i en vecka och nu har börsen redan vänt uppåt igen.

Dessutom kan jag inte låta bli att tro att sånt här visar vilket luftslott börsen egentligen är. Det handlar ju trots allt om vad folk tror, vilka aktier de tror kommer att stiga eller sjunka, om det är klokt att sälja eller köpa. Klart som korvspad att börsen rasar när all världens nyheter rapporterar att hela systemet håller på att hamna i härdsmälta. Och om börsen går ner, då går det dåligt för företagen, och så går deras aktier ner ännu mer, och så vidare. Jag undrar i mitt stilla sinne hur stor del av det som händer på världens börser som rotar sig i verkligheten och hur mycket som grundar sig i simpel psykologi.

Jag kan inte heller låta bli att tycka att det hela är en smula vansinnigt. Men jag är så ekonomiskt okunnig att jag inte ens placerat min premiepension, så vad vet jag?

Inga kommentarer: