torsdag 2 oktober 2008

Kulturfyra om kulturdebuter

Torsdag och dags för kulturfyra.

1. Vilken var den första bok du läste?

Jag växte upp i en dansk familj i Sverige och lärde mig läsa på egen hand, svenska först. Vilken bok jag använde minns jag inte. När jag kort därefter lärde mig att läsa danska använde jag en dansk barnbok från 1936 som heter Bimbis bog om Babsi. Den handlar om en flicka och hennes mjukdjur och jag älskar den än idag.

2. Vilken är den första film du minns att du sett?

Jag minns att jag var på bio med farfar och såg Ronja Rövardotter. Jag måste ha varit i fem-sexårs ålder.

3. Vilken bok vill du rekommendera föräldrar att läsa som första boken de läser för ett litet barn?

När man kommit förbi pek- och bilderboksstadiet och kan börja läsa "riktiga" böcker skulle jag rekommendera många.
- Alla Astrid Lindgren
- Böckerna om Lånarna
- Böckerna i "Lilla huset på prärien"-serien (glöm TV-serien, böckerna liknar den inte det minsta. De är en fascinerande beskrivning av livet i USA under 1800-talets andra hälft)
- Och så förut nämnda Bimbi, bara den fanns i svensk översättning

4. Vilket var det första tv-program du minns att du sett?

Julkalendern Julstrul med Staffan och Bengt. Jag var fyra år och tyckte det var roligt när de körde i diket med sparken när plogbilen kom.

Inga kommentarer: