onsdag 1 oktober 2008

Premiärvabb

Idag är jag hemma med sjukt barn för första gången. Tidigare har det alltid fallit sig så väl att dottern varit sjuk när jag varit ledig eller maken som har eget företag och till stor del sätter sina egna tider kunnat ta henne. Men nu har maken maratoninspelning tills på måndag och hade ingen möjlighet att snyta näsor och ge alvedonsuppar.
Vilken tur att jag inte behöver göra det här så ofta, säger jag. Vad mycket byråkrati det är med en enda VAB-dag.

- Först måste jag ringa jobbet och meddela att de måste hitta en vikarie.

- Jag måste även registrera min frånvaro i det elektroniska lönesystemet.

- Dagmamman måste så klart kontaktas.

- Självklart måste Försäkringskassan/Förseningskassan meddelas. Detta sker smidigt via bank-ID, om man minns sitt lösenord, vilket jag inte gör. Nu måste jag i stället fylla i en blankett vilken garanterat är så krånglig att jag gör massor med fel och det tar miljoner år för FK:s handläggare att se och göra mig medveten om, sedan ska det skickas in kompletteringar och har jag tur har jag pengarna före jul.

- Dessutom måste det numera fyllas i en blankett som dagmamman ska skriva på där det intygas att dottern faktiskt varit hemma. Det skulle inte alls förvåna mig om den ska skickas i ett annat kuvert än den första blanketten och de går till olika handläggare som inte har någon kontakt med varandra och inte har en aning om något när man ringer. Man har ju hört hur det kan gå till.
Snälla Försäkringskassan, förvåna mig! Gör det!

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Hej. Hoppas inte att det är annat än förkylning? Jag tycker synd om dig som måste göra all den papperseksersis när det är viktigare att ta hand om Emma. Vi hoppas hon snart är frisk igen.

Kram Bedstemor