onsdag 5 november 2008

Grattis Barack Obama!

I morse vaknade jag lämpligt nog 05.30 i tv-soffan, efter en misslyckad vaka (somnade kring midnatt). Men det gjorde inget, för på TV:n sade de att Obama blivit vald till USA:s 44:e president en halvtimme tidigare.
Dottern vaknade tjugo i sex som om hon också ville vara med om det historiska, så hon satt i min famn och såg "Obanas" tal.

Säkert kommer Obama inte att kunna leva upp till alla förväntningar som ställs på honom, han har ju närmast blivit mannen, myten Obama. Men USA känns faktiskt som ett trevligare land nu.


Och vilket tal, sen! Jag rös och log och kände att jag också ville vara amerikan och rösta på Obama.
Var det förresten någon annan än jag som såg likheten mellan Obamas "I tell you tonight, that we as a people will get there" och Martin Luther Kings allra sista tal "I may not get there with you, but I want you to know tonight, that we as a people will get to the promised land"?






2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är utmanad...

http://tureson.blogg.se/2008/november/sju-saker.html

jyttelisa sa...

Jeg sad også og tænkte på hr.King, da jeg hørte talen.Og så løb der nogle glædestårer ned af kinden.Nu kan det kun blive bedre.

Jytte