lördag 28 mars 2009

Att släcka eller inte släcka

I kväll är det dags att släcka lampan om man vill delta i Earth Hour. Jag ska göra det om jag kan, men det kan bli lite fusktändande om inte tvååringen gått och lagt sig. Det är svårt att förklara för en tvååring vad global uppvärmning är, och det är inte lätt att byta bajsblöja utan att se vad man gör.

Frågan är också om maken kommer att finna sig i att vara utan el en hel timme. Då kan han inte vare sig mixa skivor eller spela NHL '09. Han som inte ens läser böcker, vad ska han ta sig till?

Som vanlig medelsvensson är det svårt att förstå sig på det här med klimatforskning, det är komplicerade saker. Väldigt många tror att människan förvärrar eller kanske till och med orsakar en global uppvärmning, vilket i de flesta scenarios jag sett kommer att få katastrofala följder. Andra menar att alltihop är en konspiration som går ut på att sabotera världsekonomin, organiserad av en luddig "trädkramarvänster". Ytterligare andra menar att dessa konpirationsteoretiker egentligen bara är oljebolagens lobbyister. Om detta kan vi träta tills vi blir blå i ansiktet.

Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna säga vad som är riktigt eller felaktigt vad gäller forskningen, och se det i vitögat, de flesta av oss kan inte det. Vi kan välja vilken grupp vi tycker verkar mest trovärdig, eller inte bry oss överhuvudtaget.

Jag väljer att bry mig. Och jag väljer att tro att släckt är bättre än tänt. Vad väljer du?


2 kommentarer:

Ewa sa...

Släckt är bättre än tänt. Och vi kommer att ha släckt. Vi ska nämligen på middag och kommer inte att vara hemma. Men om det kommer vara släckt eller tänt på middagen återstår att se...

jyttelisa sa...

Det var bara energi som inte är livsnödvändig som skulle släckas ned.Titta på bilderna på nätet på nån byggnad i Indien där man normalt hade en skyskraper helt belyst liksom Eiffeltornet i Paris. Sånt är onödigt.Om du har tv.n gående eller et par lampor tända gör ingen skada. Vi hade i alla fall ljus som vanligt. Men sen förorenar vi ju inte heller med bilavgasar som andra. Vi använder pedalkraft och kör kollektivt, samt har aldrig radio,tv,och data stående på standby. Så vi känner i alla fall inget dåligt samvete över att ha haft två sparlampor på igår i en timme.Och du ska inte heller behöva ha dåligt samvete.Jag undrar hur mycket brott som begicks under den timme det var mörkt på gatorna.!!