tisdag 23 juni 2009

Ett par produktiva dagar

Fru Björnström har inte legat på latsidan de senaste dagarna. Jag är igång med förberedelserna inför flytten, dvs projekt storstädning och rensning. Hittills har jag gått igenom mina garderober, dotterns garderob, linneskåpet, mina böcker och kokböckerna.

Resultat: Ett par-tre kubikmeter prylar som i omgångar ska lastas i cykelkärran (Guds gåva till folk utan bil) och föras till närmaste second-handbutik.

Förutom rensning håller jag alltså på att storstäda. Målet är att allt i huset ska städas lika noga som om det var flyttstädning redan nu, för att underlätta den samma när det väl är dags. Jag har dock inte vare sig tid eller ork att göra allt eller ens ett helt rum på en gång, så jag punktstädar. En fönsterbräda här, en spisplatta där. Skrubbar och gnuggar.

Idag var det väggen i duschen som stod på tur. Här fick jag hjälp av en entusiastisk dotter som också ville städa som mamma. Hon fick en egen svamp att gnugga med, men det roligaste visade sig vara att blöta svampen. "Lite vatten" sade hon hela tiden varpå hon blötte ner sig själv, mig och samtliga väggar och golvet.

Nåja, hon kände sig värdefull, tänker jag pedagogiskt.

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Ja det är rigtigt. Låt Emma få vara med att göra sånt hun har lust att göra tillsammans med dig( eller Ronnie). Nu får du säga till när jag kommer vad Jag kan hjälpa till med.Vi kanske kan tvätta lego tillsammans med Emma.Deyt skulle hun säkert uppskatta. I badkaret.!! Kram Jytte