lördag 20 juni 2009

Ingvar Kamprad

I år gjorde jag vad jag tänkt göra många somrar förut. Jag lyssnade på Sommar i P1. Premiärpratare i år var som vissa av er kanske redan vet Ingvar Kamprad, IKEAs grundare.

Om bara hälften av Ingvars beskrivning av sig själv och sin inställning till företagande och ledarskap stämmer så är han en fantastisk människa, företagsman och ledare. Hans resonemang kring att IKEA aldrig börsnoterats, kring att vara en god förebild och hans ödmjuka inställning och små krav på personlig vinning tyder på en sympatisk personlighet och intelligens.

Jag tror att det finns många företagare som borde lyssna på Ingvars ord. Fram för allt dem som startar företag för att de tror att det ska generera lätta pengar. Ingvar Kamprads största mål verkar aldrig ha varit att personligen bli förmögen utan att bygga upp ett framgångsrikt företag. Det är en väsentlig skillnad där.

Om du missade programmet finns det att lyssna på här.

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Hallo kära dottra min.

Jag vill gå inn och lyssna i morgon. Såg först nu att du hade skrivit om programmet. Lars och jag har tittat på Frost ( DVD) Vi älskar den snubben.kan du krama om dina kära och go-natt

mamma Jytte