måndag 14 september 2009

Jorunn

Om vi får en dotter till vill jag att hon ska heta Jorunn. Det är ett norskt namn och jag tycker att det är fint, det har jag tyckt ända sedan jag läste Sofies värld när jag var femton och Sofies väninna hette Jorunn. Jag har varit inne på Kerstin och Villemo också, men allra helst vill jag ha en Jorunn. Igår bestämde jag mig för att lägga fram idén för maken.

- Du, jag har kommit på ett jättefint flicknamn. Om vi får en flicka vill jag att hon ska heta så. Du får inte säga att det är jättefult, om du tycker att det är konstigt kan du väl säga att du ska fundera på saken, okej?
- Okej, vad är det för nåt?
- Jorunn.
- Jorunn?!?
- Jorunn. Det är ett norskt namn. Det är ett ganska vanligt namn i Norge. Ett jättevanligt namn. (Nu är jag ute på svag is, för jag har ingen aning whatsoever om hur vanligt det är att norska flickor döps till Jorunn).
- Jag tänker bara på John Norum.
- Näää. Det slutar ju på N. Jorunnnnnn.
- Jag ska fundera på saken.
- Jag ska lobba för det här. Du tyckte inte om Kerstin heller först, nu tycker du det är okej, om en månad kommer du att gilla Jorunn också. Jag ska viska i ditt öra när du sover, jag tycker Jorunn är ett väldigt vackert namn, jag skulle hemskt gärna ha en dotter som heter Jorunn...
Maken ler och ser på mig med den där blicken som säger "ibland är du knäpp men jag älskar dig ändå".

Jag ska bannemig lyckas. Annars blir det Èowyn.

6 kommentarer:

Josefine sa...

JOhn Norum! Så typiskt Ronnie! Haha!

Unknown sa...

jag röstar på èowyn ;)

bedstefarlars sa...

Va fint, men hur många kan uttala Jorunn riktigt. Känner ej så många norska jenter men en var Jorunn, svart hår, röd genser och det vakraste leende, en mycket glad flicka. Gissa om jag röster för ett barnbarn som heter Jorunn.
kram från Bedstefar.
Bara lugn jag träffade Jorunn vid ett tillfälle i Oslo 1973.

Ewa sa...

Jorunn är jättevackert! Jag ska nog sno det av dig... *evil*

Men hur fasen skulle det låta på engelska...???

Anne sa...

Ewa: Något i stil med "Djåurann", kanske? Där det sista uttalas som "run" på engelska?

Ewa sa...

Låter inte riktigt klokt. Jag ska fråga maken vad han tycker. Han kommer säkert att skaka på huvudet som vanligt när jag namnplanerar....