fredag 8 maj 2009

Plugg, plugg och åter plugg (och lite reflektioner över hälsan)

Har just skickat in sista inlämningsuppgiften. Skönt att ha dem ur världen, den sista var dessutom en vecka försenad på grund av sjukdom och deklarationer som råkade komma emellan. Nu är det bara att ta nya tag och börja råplugga till slutprovet om en och en halv vecka.

I förrgår satt jag och läste om buksjukdomar. Då stötte jag på begreppet fistlar. Det verkar vara en hemskt obehaglig åkomma som jag hoppas att jag aldrig behöver få.

En viktig lärdom jag fått av den här kursen är att min syn på sjukdom har förändrats. Jag har säkerligen varit ganska naiv och har många gånger tänkt att "nu för tiden kan de ju bota det mesta så även om man skulle få cancer eller behöva en ny njure eller så så går det nog ganska bra, jag menar dagens sjukvård... osv". Nu har jag förstått hur mycket komplikationer och hemskheter allvarliga sjukdomar för med sig även om dagens sjukvård kan förhindra att man dör av dem.

Ta bara medicinerna. Det finns mediciner mot snart sagt allt och många fungerar utmärkt mot själva sjukdomen, men de för med sig biverkningar som i sig kan upplevas som en sjukdom. Det är ingen dans på rosor att leva med ett transplanterat organ, gå på cellgifter eller dialys, eller att leva med HIV eller hepatit, även om sjukvården kan rädda ens liv. Det påverkar hela ens liv ändå.

Jag hoppas jag och alla mina nära och kära får hålla sig friska, allra helst tills vi dör.

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Det gör vi också!!

Puss på dig gumman.

Jytte