fredag 1 maj 2009

Influensa mig hit och influensa mig dit

Ingen som inte är bosatt under en sten eller inne i en mycket liten garderob (fast till och med då har man väl tillgång till mobilt internet nu för tiden) har väl missat att vi har en influensapandemi in the making. Nya fall utreds och det verkar troligt att den här sjukdomen kommer att spridas över hela världen fortare än man kan säga semesterresa.

Enligt smittskyddsinstitutet är det här en helt ny typ av influensa och därmed är så gott som ingen immun mot den. Massor av människor kommer att bli sjuka. Det är så klart ett problem. Det kommer att orsaka trubbel på arbetsplatser att många är sjuka samtidigt. Tur att influensan sammanfaller med finanskrisen så det finns massor av arbetslösa potentiella vikarier - skynda att skola in folk, är mitt förslag.

Men det övergår mitt förstånd att vanligt folk får panik över den här sjukdomen. Det är en helt vanlig influensa, vad gäller symptom. De allra flesta som får influensa upplever det som en jobbig förkylning med feber och eventuellt diarré. Ingenting en frisk människa inte klarar av. Jag har haft influensa ett par gånger i mitt liv och jag mår alldeles utmärkt. Inga men.

De som är extra känsliga (gamla och sjuka) kan få något av de läkemedel som faktiskt visat sig verksamma mot influensan i förebyggande syfte. Nu gäller det bara att staten ser till att detta fungerar.

Jag tycker det är synd att sånt här alltid ska blåsas upp och ur proportion. Besvärligt för samhället ett tag, javisst. Fara för massdöd? Nej.

Läste för övrigt att svininfluensan bytt namn till den nya influensan. Vilket oerhört kreativt namn. Den fick visst inte heta mexikoinfluensan, för då kände sig mexikanerna utpekade. Löjligt.

För den som vill ha lite saklig information rekommenderar jag denna sida.

Inga kommentarer: