torsdag 17 juli 2008

Grymma aktiviteter

Det bor små svartmyror under plattorna på vår uteplats. Vi upptäckte det på grund av att det plötsligt låg små sandhögar utmed kanterna på vissa plattor. Okunnig som jag är om insekters liv och leverne trodde jag att myrorna försökte bygga en myrstack och hade släpat dit sanden som en sorts övervåning till sitt underjordiska bo, och jag och maken (lika okunnig han) roade oss med att fundera kring en myras liv: födas, gå ut, hämta vad som motsvarar en jättetung stenbumling, ta den på ryggen och släpa hem den, gå ut och hämta en ny stenbumling, osv.
Nu har vi fått veta att sanden är sand som legat under våra plattor som myrorna flyttat upp för att få plats för fler myror under plattorna. Jag vet inte om det gör myrornas liv rikare på något sätt, men det har i alla fall förstärkt min vilja att få bort dem innan de underminerar uteplatsen totalt.

Eftersom hushållet hyser en oerhört nyfiken 18-månaders dotter som gärna stoppar allt i munnen vill jag inte använda gifter. Går därför efter tips från föräldrarna vilket går ut på att hälla kokande vatten mellan plattorna varje dag, på större och större områden, för att få myrorna att inse att det inte är ett så trevligt bostadsområde de har valt.

Följdaktligen skållar jag myror varje dag, och hoppas att kanske få kål på den där sabla drottningen i bästa fall. Var just ute och kollade läget, och myrorna bär omkring på saker för fulla muggar. De kanske håller på med massbegravning? Kan inte bekräfta detta, eftersom det är svårt att se om det är sandkorn eller döda myror de bär omkring på. Hoppas de är mitt i flytten.

Ska senare även hälla kokande vatten på trätrallen för att se om spindlarna som bor under den behagar flytta. Konstigt nog har jag, spindelfobiker de luxe, inte särskilt stora problem med spindlar utomhus. Värre är det inne. Jag tror det beror på att jag vid två tillfällen har vaknat till synen spindel i macroformat som kommer springande i massa knyck rakt mot min näsa.

Är det förresten bara jag som har reagerat på hur stora spyflugorna har blivit? Det får mig inte helt osökt att fundera över vad bönderna matar sina djur med (för ni vet väl vad spyflugor äter?). Se där något som inte tas upp i konstgödslingsdebatten.

Inga kommentarer: