torsdag 10 juli 2008

Kulturfyran om böcker och bibliotek

Jag har haft semester från bloggen i nästan en vecka, helt oplanerat men skönt. Jag tycker om att blogga, men ibland har man inte motivation och då blir det en börda.
Är det något jag har bestämt mig för är det att jag aldrig ska blogga för att jag känner att jag måste, så viktigt är det inte med bloggportalstopplistan...

Nu till saken, det är dags för kulturfyra igen, så nu bryter jag radioskuggan och återgår till att vädra mina funderingar offentligt.

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?
Pocket, jag köper de flesta på Akademibokhandeln. De har alltid "ta fyra, betala för tre" på pocketavdelningen. Faktum är att senaste mellandagsrean kom jag hem endast med pocketböcker, ingen enda av dem var på rea, men de är ju så billiga ändå. Ibland beställer jag från Adlibris, även då pocket, det är så bra när man får dem fraktfritt.

2. Hur ofta går du på bibliotek?
Inte så ofta som jag egentligen skulle vilja. Det är lite pinsamt eftersom jag i praktiken bor granne med biblioteket. Det blir nog mer när dottern börjar låna böcker, hon är ännu på pekboksstadiet.

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?
När vi precis hade flyttat och inväntade att bredbandet skulle komma igång använde vi oss av internet på biblioteket för att se hur det gick med vårt internet (visst är det ironiskt att man ska kolla på internet när ens internet kommer igång?).
Vi har även lånat några filmer.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu?
Ett flertal. Två ljudböcker: Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson (måste väl, eftersom alla utom jag har läst Milleniumtrilogin. Egentligen läser jag inte deckare, men som sagt, man måste väl) och Änglar och demoner av Dan Brown. Dessutom läser jag om DaVincikoden av Dan Brown och så läser jag Blonde av Joyce Carol Oates. Jag är så gott som klar med Vad hände på vägen till Damaskus av Lena Einhorn. Senaste veckan har jag blivit sugen på att läsa om Harry Potter-böckerna.
Har jag nämnt att jag är en notorisk parallelläsare...

Inga kommentarer: