torsdag 3 juli 2008

Kulturfyran om Batman och postuma priser

Det är åter torsdag och dags för kulturfyran.

1. Vem skulle du vilja ge en Oscar postumt?

Ja, det skulle ju vara Heath Ledger, till exempel. För rollen som Ennis del Mar i Brokeback Mountain. Hans rolltolkning i Batman kan jag så klart inte uttala mig om eftersom jag inte sett filmen, men jag tror den är riktigt bra, kanske värdig en Oscar.
I övrigt är jag inte så bra på avdöda filmmänniskor och vilka av dem som hann få någon Oscar medan de var i livet. Det finns säkert massor, men jag orkar inte googla saken, det är för varmt.

2. Vad tycker du förresten om Oscarpris och Oscarsgalor?
Generellt gillar jag att titta på galorna, jag är jättesur över att kanal 9 (som jag inte kan se) har köpt Oscarsgalan. Jag brukade sitta uppe och se den. Att priserna sedan går till dem som gjort mest reklam är en annan sak. De går kanske inte alltid till dem som jag anser är mest värdiga. Det är mycket politik i de där galorna.

3. Batman hette ju Läderlappen när jag var liten och det var min favoritserie. Vilken är eller var din favoritserie?
Som barn gillade jag Zorro. Som lite äldre har mina favoriter varit Vänner, Sex and the city, Desperate Housewives, Lost och 24. Gillade även skarpt miniserien Angels in America.

4. Ikväll spelar Leonard Cohen i Sofiero slott i Helsingborg (
missa inte min intervju med Christian Kjellvander som är förband!). Det är jag verkligen ledsen över att jag missar. Den spelningen skulle jag vilja uppleva. Vilken artist har du inte hört live men skulle vilja se och höra?
Det finns många. Rolling Stones, Iron Maiden, Aerosmith, Bruce Springsteen, Paul McCartney. Arenaartister.

2 kommentarer:

Din vän sa...

Rolling Stones, Iron Maiden och Bruce är ju rätt ofta på turné och också i Sverige, så de ska väl inte vara omöjliga att se? Men Paul McCartney har ju meddelat att han lägger av mer turnerande och sånt.
RS
kulturbloggen.com

Din vän sa...

Tjena, nu finns en ny kulturfyra, om du har tid och lust:
http://kulturbloggen.com/?p=479
RS
kulturbloggen