fredag 11 juli 2008

Nu ska vi köpas för ett par hundringar igen

Alliansen i allmänhet och moderaterna i synnerhet verkar ha en övertro på att det går att köpa folk. Opinionsläget är dåligt. Lösningen: avisera fler skattesänkningar. Det sägs ingenting i Aftonbladets artikel om procentsatser, men det sägs att ett vårdbiträde ska få 1200 kronor netto (inklusive tidigare sänkningar) mer per månad. Jag förutsätter att det är räknat på en heltid, vilket jag och många andra inom vården inte jobbar.

Jag vet ännu inte hur mycket extra jobbavdragen ger för mig personligen eftersom jag var föräldraledig hela förra året, och jag har förstått att det är pengar man får tillbaka på skatten. Inte heller kan jag utgå från min mans lön eftersom han har enskild firma, och fast han jobbar häcken av sig får han ingen sänkt skatt. Inte som vi har sett till ännu, i alla fall.

Hur som helst spelar det ingen roll vad jag eller min man eller någon annan får över i plånboken. Det är mutpolitiken i sig jag stör mig på. Politik handlar för mig om ideologi, om människosyn, om solidaritet. Jag kommer inte att överge min syn på hur samhället borde ordnas för några hundralappar eller till och med en tusenlapps skull. Min röst kan inte köpas.

Om alliansen skulle säga att de tänker göra något för att folk utan utbildning ska få en, att pensionärer ska få en dräglig och värdig tillvaro, att barnen ska få fler och mer kompetenta lärare i skolorna, att sjuka ska få riktig rehabilitering (i stället för mindre pengar) att den personliga integriteten ska skyddas och liknande saker, då skulle jag tycka att de kom med något vettigt.
Men att säga till folk som redan har det rätt bra att de ska skita i dem som har det sämre mot att de får lite mer i lön, det är mutpolitik och inget annat. Kom med en ordentlig politik istället för att försöka köpa svenska folkets röster.

Min åsikt är att alliansen i stället för att göra något åt problemen flyttar runt pengar och friserar statistiken genom att utförsäkra folk. De som går på socialbidrag, syns de i utanförskapstalen?
Alliansen beskyller sossarna för att frisera siffror, vilket är helt riktigt, men vad gör de själva???

Rheinfeldt vill ta ett tredje steg
Skattesänkning på 15 miljarder

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett riktigt bra inlägg!

Anne sa...

Tack!

Anonym sa...

Äntligen någon som fattat vad moderaterna går för!!! Strålande!!

Anonym sa...

Politik handlar om att fördela resurser vilket innebär att man alltid "köper röster" eftersom de idéer som man vill genomföra med sin politik kräver olika finansiering.

Antingen "köper man röster" av de som har inkomster och tillgångar och som gynnas av sänkt skatt. Eller av de som inte har inkomster och tillgångar och som gynnas av höjd skatt som kan användas till att subventionera olika kostnader som t.ex sjukvård.

Anne sa...

Anonym nummer 1: Tack så mycket!

Anonym nummer 2: Visst, det är sant som du säger. Men jag menar ändå att det är en annan sak att se till att andra former av kapital stärks, till exempel utbildningskapitalet (skolor osv) eller hälsokapitalet (bra sjukvård och rehabilitering) än att ge pengar till folks plånböcker.
Vad hjälper ett par hundringar mig om min man som är företagare inte har ett bra skyddsnät om han blir sjuk eller arbetslös?
Jag kan inte köpa bättre skolböcker till min dotters skola för mina hundringar, eller få ner antalet barn i hennes dagmammegrupp.
Jag vill inte ha tusen kronor extra på bekostnad av alla dem som förlorar på det.