tisdag 1 juli 2008

Stockholmsbussarna står still

Busschaufförerna i Stockholm har tagits ut i strejk. Massor av människor får svårt att ta sig någonstans, mestadels folk med sämre inkomster som saknar bil och ekonomisk möjlighet att ta taxi.

Jag har full förståelse för att strejken ställer till det för dem. Skulle bussarna stå still i Umeå vintertid skulle jag också få det väldigt besvärligt (sommartid cyklar jag givetvis, Umeå är ingen stor stad och har bra cykelvägar, jag bor i stadens utkant och har endast sex km till centrum).

Samtidigt måste jag säga att jag förstår kommunals krav. Att endast ha nio timmars dygnsvila så mycket som tre dagar i veckan, samt delade turer med mer än tretton timmar mellan början och slut, det är riktigt dåligt. Jag vet att det finns andra som har lika dåliga förhållanden, till exempel de som jobbar på hotell (som har ett mycket dåligt fack för övrigt) men här handlar det faktiskt om yrkesförare.

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag vill inte att bussförarna ska vara trötta förare för att de bara fått sova sex-sju timmar på natten. Att vara trött inverkar lika menligt på körförmågan som att vara berusad. Det här är inte bara en arbetsmiljöfråga, det är en trafikssäkerhetsfråga.

Att klaga på att strejken borde ha organiserats så att den inte påverkar allmänheten är meningslöst. Det ligger i en strejks natur att den måste påverka för att nå effekt. Annars är strejken i sig själv meningslös. Det gör ju inte arbetsgivaren någon skada att ta ut någon liten skitlinje som ingen ändå åker.

Jag vill dock åter påpeka att jag sympatiserar med stockholmarna. Om konflikten fortsätter drabbas vi i Västerbotten om en vecka. Mina föräldrar kommer på besök, vi vill så klart kunna ta bussen ner på stan hela familjen eftersom vi inte har bil. Vi kommer inte kunna ha med oss barnvagnen om vi måste cykla, vi har inte ens cyklar så det räcker att låna till föräldrarna. Det blir till att ta taxi eller en långpromenad.
Jag hoppas det här löser sig snart, till busschaufförernas fördel.

Bussarna stannade vid midnatt
Många drabbas av busstrejken
Trafikkaos väntar i Stockholm
Sista bussarna kör in i garaget
Busstrafiken stannar efter midnatt
Ekerö hårt drabbad av strejken
MC:n i stället för bussen
Busstrejken är i gång
SL lovar ersätta månadskort
"Alla pratar om strejken"

Inga kommentarer: