torsdag 17 juli 2008

Internets baksida

Överlag gillar jag internet. Visserligen finns där oerhört mycket skit, men man behöver inte läsa skiten om man inte vill.
Mycket har blivit lättare och smidigare på grund av nätet. Där finns mängder av användbar information. Jag kollar banken, postpaket, öppettider, priser, telefonnummer och adresser, recensioner, vem som spelar vem i filmer, lönen, FASS, sjukdomar, releasedatum, beställer prylar och biljetter, bloggar, läser tidningar, uppdaterar mig kring mina favoritartister, skickar bilder på dottern till mina föräldrar osv osv.

Men en sak har inte blivit lättare och smidigare, och det är när man önskar beställa en resa. Bara att hitta en tidtabell är krångligt. De finns visserligen på de flesta hemsidor, men undangömda i någon liten länk som är svår att hitta. Jag vill på ett överskådligt sätt kunna se när vilka tåg/bussar/flyg går, vilka dagar och vilka tider. Alla linjer samtidigt.

Det tycker dock inte resebolagen. De vill att man ska knappa in exakt vilken dag och om möjligt vilken tid man vill åka, hur många som ska åka, vilken ålder man har, om man har något rabattkort, om man vill sitta vid fönster/gång/i djurkupé, om man vill åka i första eller andra klass. Först efter det får man veta om det går något/någon tåg/buss/flyg vid den valda tidpunkten. Gör det inte det är det bara att börja om och välja en annan tidpunkt. Inser de inte hur opraktiskt det här är?

Typexempel: Förra sommaren skulle familjen resa från Umeå till Köpenhamn. Vi hade bestämt oss för rutten buss Umeå-Sundsvall, sedan nattåget till Malmö. Vidare därifrån till Köpenhamn med Öresundståget.

Jag surfade in på SJ:s hemsida. Skrev in Umeå som avresa, Köpenhamn som resmål. Ingen buss till Sundsvall dök upp. Märkligt, tänkte jag, ringde till tågtokige far som föreslagit resvägen. Han surfade också in på nämnda hemsida. Inte heller han kunde hitta någon buss. Mycket märkligt. Till slut kom vi fram till att det var för att just den dagen jag valt gick det ingen sådan buss. Valde en annan dag, frid och fröjd.

Nästa steg var alltså nattåget. Men nu ville SJ:s dator att vi skulle byta från nattåget till Öresundståget i Lund, inte i Malmö som vi hade tänkt. Varför byta i Lund när vi kunde få en halvtimme till för frukost och morgongöromål genom att byta i Malmö?
Men se det gick inte.

Det hela slutade med att jag gav upp internetbokningen och ringde till SJ:s bokningstjänst. Damen i telefonbokningen tyckte också det var konstigt att jag ville byta i Malmö.
- Men de flesta byter i Lund.
- Det kanske de gör, men jag vill byta i Malmö. Det är väl tågets slutstation?
- (Tveksamt) Jaa, det är det ju...
- Bra. Jag vill byta i Malmö. Tack.
Av någon anledning går alltså SJ:s nattåg till största delen tomt mellan Lund och Malmö. Varför?

Nu kan jag ju skatta mig så lycklig att jag har en pappa med fina kontakter inom tågvärlden, vilket gör att han alltid har tillgång till aktuella tidtabeller inom den transportgrenen. Han vet att det går anslutningsbussar från Umeå till nattåget i Sundsvall och att nattåget inte stoppar i Lund, men hur fanken skulle jag veta det om jag försökt beställa resan utan hans hjälp?

Att kolla priser är också hopplöst. Tydligen är det så att SJ:s nya biljettsystem gör att priserna på samma sträcka varierar beroende på vilken dag du bokar och vilken dag du väljer att åka. Det är ju jätteförvirrande! Ovetande om detta skulle jag kolla hur mycket det kostar att resa mellan Umeå och Luleå för ett tag sedan. Knappade in alla uppgifter, fick ett hutlöst pris. Nu inser jag att det antagligen var för att jag ville se vad det skulle kosta att åka dagen därpå, inte en månad senare då vi egentligen hade tänkt åka. Jag trodde i min naivitet att priserna var de samma oavsett resdag och iddes därför inte välja ett mer precist datum för avresa.
Nu blev det ingen resa eftersom vi dömde ut den som för dyr och inte bokade biljetter för en månad sedan.

Ska man hitta en billig biljett ska man alltså vara ute i vansinnigt god tid (vilket vi sällan är) och dessutom ha tid och ork att göra massa olika sökningar på olika dagar för att hitta det billigaste priset. Hade det inte varit bättre att kunna se prislistan lite överskådligare? Hade det inte rent av varit mer renhårigt att ha ett fast pris för en sträcka?

Nu läser jag dessutom i Aftonbladet att de billigaste biljetterna köps upp av svarta-börs-hajar och säljs för ockerpriser på Blocket, samt att SJ auktionerar ut sista-minuten-biljetter på tradera. Jag tyckte Veolia betedde sig lågt när de höjde priserna med 150% under veckorna före och efter jul en gång, men detta är fan lägre än fucking Glocalnet.

Biljettröran som får resande att se rött
"SJ har spårat ur"

4 kommentarer:

Anonym sa...

HA! Och jag satt idag och försökte kolla biljetter från Sthlm till Umeå för att slippa köra bil ensam (tycker det är lite läskigt ifal det skulle hända något). Det visar sig att man bara får ta med sig två barn per vuxen på Veolias tåg. Övriga barn får lösa ungdomsbiljett. VARFÖR???
Nästan 4000kr skulle kalaset gå på.

Anonym sa...

Grattis, du tillhör den 1% av resenärerna som inte vill åka det snabbaste alternativet mellan A och B. Och för den där 1% fungerar det fortfarande lika bra att beställa biljetter på internet. För egentligen ville du ju faktiskt först ifrån Umeå till Malmö, äta frukost där osv, sen ville du ifrån Malmö till Köpenhamn. Det är totalt 2 slut destinationer och det kunde fixas enkelt med två bokningar istället för en.

Och vilken tur att du kollade med internetbokningen, annars kanske du hade stått där på busstation den där dagen och undrat varför det aldrig kom någon buss.

"Av någon anledning går alltså SJ:s nattåg till största delen tomt mellan Lund och Malmö. Varför?"

Kanske för att SJ vill plocka upp resenärer ifrån Malmö på tillbakavägen sen också.

Anne sa...

I det aktuella fallet var faktiskt inte min rutt vare sig snabbare eller längre än den SJ föreslog. Jag ville åka nattåget till Malmö och där byta till Öresundståget. SJ tyckte jag skulle åka nattåget till Lund och där byta till samma öresundståg.

Den resan jag beställde (med buss till Sundsvall och så vidare) var för övrigt vid det tillfället den snabbaste vägen, det var därför jag ville ta den.

Jag ville inte äta frukost i Malmö, jag ville ha den extra halvtimmen på tåget FÖRE bytet för att kunna äta frukost där, eftersom det inte skulle bli tid för det efter att vi hoppat av.

Ditt sista argument förstår jag inte alls. Om nattåget går till Malmö, och jag åker med ända dit, hur förhindrar det att de kan ta med sig resenärer åt andra hållet? Då har jag hoppat av för länge sedan. Tåget ska ju ändå städas och fixas innan det går norrut igen, PÅ KVÄLLEN.

Jag angav inte heller två slutdestinationer. Läs igen. Jag menade bara att nattågets slutdestination var Malmö, alltså måste det ju gå att åka dit. För att sedan ta Öresundståget till Köpenhamn.
Att göra två bokningar bara för att kunna göra det via internet hade varit rent ut sagt korkat. Varför betala två bokningsavgifter och två avgifter för att få sina biljetter?

För övrigt skulle jag aldrig vara så dum att jag gick på vinst och förlust till busstationen och "hoppades att det kommer en buss". Det var en ren förolämpning.

Anonym sa...

Att priserna på resor varierar beroende på hur tätt inpå bokningsdatumet man bokar är ingen nyhet utan det gäller oftast när man reser, jag vet inte något flygbolag som inte prissätter på detta sätt. Kanske finns, men jag har inte stött på något. Oftast är det billigast i början och blir dyrare ju längre tiden går och ju fler som bokar.

Dock håller jag med om att SJ:s internetsystem är oerhört krångligt, varför kommer inte alla tillgängliga tider på en dag upp samtidigt? varför måste man klicka på "senare avgångar" och få fram EN ny avgång för varje klick? Och varför går det inte längre att boka fönsterplats då det finns runt 15 andra sittplatsönskemål?