fredag 18 juli 2008

Veckans topp fem: Saker som gör dig arg

Denna veckas topp fem handlar om saker som får dig att se rött. Inte bara lite småirriterad, som vi avhandlade för ett par veckor sedan, utan sånt som verkligen får dina proppar att brinna.

Om du vill vara med, lämna en kommentar nedan med en länk till ditt inlägg med dina svar.

Här är mina personliga röda flaggor:

1. Orättvisor. I alla former. Det påverkar mig på många sätt, bland annat i mina politiska åsikter och i min syn på barnuppfostran.

2. Egoism. Visst, man är sig själv närmast och allt det där, och så klart får alla ha en hälsosam dos av egoism, jag har det också. Men inte till den grad att det börjar övergå i brist på hänsyn till andra.

3. Statustänkande. Nyaste bilen, finaste huset, mest väluppfostrade barnen, bästa karriären osv. Jag klarar inte av folk som mäter livet i status. Status är bara rädsla för vad andra ska tycka, inget annat.

4. Människor som dömer / har fördomar. Jag gör det också, men jag hatar det och försöker verkligen låta bli. Det värsta är folk som erkänner att de har fördomar men som inte verkar se det som något negativt. Att dra alla över en kam är aldrig okej. Det är inte heller okej att döma någon utan att ha alla fakta på bordet. Om ens då.

5. Lögner. En liten vit ibland är okej, men inte mer än så. Usch.

Nu måste jag ta en kopp kaffe och lugna ner mig, jag blev så uppeldad av att tänka på alla dessa vedervärdigheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina svar:

http://tureson.blogg.se/2008/july/saker-som-gor-mig-arg.html

Nydala imorgon om det är bra väder?

Anonym sa...

ARRRGHH!! Mitt internet fungerar ca tre sekunder åt gången i ojämna intervaller. Har försökt lämna kommentaren i en halvtimme. Och själva inlägget har väl tagit 5 timmar att få publicerat. Kanske borde Com Hem hamnat på listan!!
Trevlig helg!