fredag 25 april 2008

Start: Veckans topp fem

Det finns kulturfyran, tisdagstema och torsdagstrubadur. Nu har jag bestämt mig för att jag inte vill vara sämre, jag vill också ha ett veckoligt återkommande inslag på min blogg. Så jag bestämde mig för att starta "veckans topp fem". Den är till viss del inspirerad av boken High fidelity av Nick Hornby och kommer att komma varje fredag. Jag vill dock inte kalla den fredagsfemman för att inte förväxla den med fredagsfyran.

Alltså, veckans topp fem är precis vad det låter som. En personlig fem-i-topp-lista i en viss kategori. Jag ger mina svar samtidigt som jag meddelar veckans ämne, men jag hoppas förstås att andra gärna hänger på. Vill ni göra en egen topp fem så vet ni hur det brukar gå till. Lämna ett meddelande i kommentarsfältet med en länk till er topplista. Reglerna är generösa, om du inte kan komma på fem stycken punkter går det bra med färre. Behöver du betänketid går det bra att lämna ditt bidrag hela tiden fram till nästa fredag. Vill du illustrera dina val med bilder, gör det.Tolkar du ämnet annorlunda än jag, varsågod. Ser fram emot intressant läsning!

Nu till veckans ämne: De fem mest betydelsefulla sakerna du fått (behöver ej vara materiella).

5. Svärfars gamla vinylsamling. Tänk vilka trevliga kvällar vi kan ha med den!

4. Femma i svenska i nian. Något som stärkte min tro på min egen förmåga, både till att skriva och till att kämpa för något jag hemskt gärna vill ha.

3. Hyreskontrakt på en etta vid 17 års ålder. Att flytta hemifrån i så ung ålder gjorde min gymnasietid till en mycket speciell tid i mitt liv. Det var i den lägenheten som några av mina närmaste vänskaper samt mitt äktenskap grundlades.

2. Tid med min mamma. Tid är det viktigaste man kan ge sina barn, det är jag övertygad om. Jag är glad att jag fick det.

1. En klyscha, men det är min familj. Man väljer inte sin man och sina barn. Man får dem, man har dem, och det händer att man mister dem. Men man väljer inte.

Det var min topplista, nu ser jag fram emot din!

3 kommentarer:

jyttelisa sa...

Kære Anne. Tak for at du nu har bekræftet lige det jeg altid har troet på --at det bedste forældre kan give sine børn er tid.I øvrigt læser jeg dine vel-underbyggede og og skrevne indlæg med største fornøjelse,og det er da sikkert også derfor du er havnet bl.top 10.Vær dog ikke ræd. Mennesker af din kaliber kan til enhver tid overleve i glesbygden og kan få hvad de kæmper for. Tænk på Euskefeurat: Det kan vi göra själva.Kämpa på!!!! Kram Jytte.

Anonym sa...

Jag har lagt upp min lista. Härligt med återkommande utmaningar, ser fram emot ditt nästa ämne!
http://fuskmamma.blogspot.com/2008/04/nnu-en-utmaning.html

Anonym sa...

Jag är med! Bring it on! :)