tisdag 17 juni 2008

Apropå FRA och integritet

Förespråkarna av FRA-lagen har ett argument som de maler om och om igen, nämligen "den som inte har något att dölja behöver inte oroa sig".
Jag ska nu genom ett litet exempel taget ur verkligheten förklara varför jag tycker det är jobbigt att få min integritet kränkt även fast jag inte har något fuffens för mig:

En gång hände det sig att jag befann mig i en klädaffär. Jag hittade ett par plagg som jag ville prova. Jag gick in i provrummet, började klä av mig. Jag kastar ett öga i spegeln. Plötsligt fångar något svart en bit upp på väggen min uppmärksamhet. I provrummet är en övervakningskamera monterad, riktad rakt mot mig.
Jag måste ha sett ut som en hare som stirrar förstenad in i strålkastarna på den annalkande bilen. Där stod jag i bara underkläderna och stirrade rakt in i kameran. Undrade panikslaget om någon tittade tillbaka. Undrade om den var riktig eller bara en attrapp.
Det blev inga kläder provade. Jag klädde på mig så fort jag kunde och sprang ut ur provrummet för att aldrig återvända.

Visst, jag hade inget att dölja. Jag höll inte på att sno några kläder, jag klippte inte bort larmpluppar för att sedan knyckla ner kläderna i väskan. Ej heller hade jag några sprängämnen tejpade på kroppen, eller något annat olagligt som jag inte ville att någon skulle se.
Nej, saken var den att jag var i en mycket privat och (i alla fall för min del) känslig situation. Det är ju för Guds skull därför det finns skynken och dörrar till provhytter, för att ingen ska se någon annan halvnaken. Men nu var det alltså någon som tittade.
Jag hade inget att dölja, men jag kände mig faktiskt riktigt kränkt där jag stod. Precis lika kränkt som jag skulle känna mig om någon skulle lyssna när jag berättar saker i förtroende för min mamma i Danmark över telefon, fast vi inte planerar några brott.

Läs mer om hur det går med FRA-lagen här:
Plågad Federlay i talarstolen
"Sverige blir mest extremt i hela världen"
Federlay begärde återremiss - tre borgerliga tänker rösta nej
"Återremiss inte uteslutet"
"Systemet kommer inte fånga några terrorister"
Stora mediehus kan avlyssnas av FRA
Pressad Federlay gav inget besked
Ja till lag viktigare för "skeppare" Rheinfeldt

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

De som frivilligt vill bli avlyssnade kan gå in på www.Organet.se och få hjälp