söndag 22 juni 2008

Försenad kulturfyra

Kulturfyran kommer på torsdagar och ska väl egentligen också besvaras då. Men i torsdags förmiddag när jag hade tid och möjlighet att göra detta låg den inte ute ännu, och sedan jobbade jag, och sedan var det midsommar och, ja...
Nog med bortförklaringar. Här kommer mina svar på veckans kulturfyra som handlar om kulturella möten.

1. Vilka två författare skulle du vilja sätta ihop och att de får mötas i en debatt eller diskussion? Välj fritt: känn dig inte bunden av tid och rum.

Jag har en känsla av att ett möte mellan Tage Danielsson och Doris Lessing skulle vara roligt och intressant att bevittna. Jag känner/kände så klart ingen av dem personligen, men de verkar lika krassa och humoristiska.
Efter att ha läst Lena Einhorns Vad hände på vägen till Damaskus? så tror jag i och för sig att hon och Dan Brown skulle kunna utbyta funderingar.

2. Om du vill låta två kulturpersonligheter inom vilken kulturart som helst mötas, vilka skulle du välja då?
Det här var en jättesvår fråga. Jag tänker ultimata samarbeten. Johnny Depp och Tim Burton har ett sådant, sedan länge. Jag skulle vilja se vad Johnny Depp kunde åstadkomma tillsammans med Peter Jackson.

3. Om du skulle få sitta ner och äta middag med en stor kulturperson av något slag, vem skulle du välja?
John Rhys Davies, skådis. Jag har hört att han är jättetrevlig, att han gärna beställer in överdådiga måltider, samt att han inte behöver minsta övertalan för att berätta anekdoter om alla han jobbat med genom åren. Låter som en trevlig middag, tycker jag.

4. På onsdag ska jag höra Duffy, det nya stjärnskottet inom brittisk popsoul på festivalen Accelerator. Om jag får möjlighet att göra en intervju med henne: vilken fråga tycker du jag ska ställa?
Om det är sant att hon ska sjunga nästa Bond-låt.

Inga kommentarer: