torsdag 5 juni 2008

Kulturfyran om sommarböcker, fotboll och nationaldagen

Så var det dags för kulturfyran igen. Jag vet att jag är lite sen, men jag har jobbat sent idag.

1. Fotbolls-EM, jag: tycker du att fotboll är kultur?
Ja, det tycker jag nog att det är. Ingen kultur som jag är speciellt förtjust i, men jag är inte speciellt förtjust i opera och modern konst heller, och det är ju erkänd kultur.

2. Fredag 6 juni är det den svenska nationaldagen.
DN har intervjuat åtta olika människor som tillsammans ska ge en slags bild av vad Sverige är i dag. Vad är bilden av Sverige för dig? Om du ska beskriva Sverige i fem ord: hur blir det?
Det var svårt, men jag ska försöka.

Generositet
- Vi är trots allt mer villiga till solidaritet i Sverige än i många andra länder. Ett skyddsnät kräver att alla ställer upp. Det har vi gjort hittills, frågan är om egoismen håller på att ta över.
Distans - Vi tycker inte om att komma för nära. Det är inte självklart att vi umgås med våra grannar, vi står inte nära varandra i en kö eller i en busskur. Vi vill ha vårat utrymme, det värsta vi vet är att trängas.
Årstider - Sverige har årstider. Det tycker jag är positivt. Jag tror också att det påverkar oss som människor.
Polariserande
- Trots mellanmjölk är en svensk alltid antingen eller. Alkoholist eller nykterist. Vänster eller höger. Att tycka lite si och lite så, att göra något med måtta, det upplever jag inte som ett typiskt svenskt beteende.
Hatkärlek - Till vårt eget land alltså. Vi pratar ofta om Sverige i negativa ordalag, som kallt, tråkigt, vi har så höga skatter, vi har så många förbud, och så vidare och så vidare. Men samtidigt tycker vi att vi är ganska bra. Vi är duktiga på saker. Vi har ren och fin natur. Vi är ett helt okej land när allt kommer omkring.

3. Sommar är för mig bland annat samma sak som att jag läser en massa. Har du något tips på en bok jag ska läsa nu?
Oj. För ett tag sedan gjorde jag ett blogginlägg om böcker jag alltid läser på sommaren, det vill säga Sofies värld av Jostein Gaarder, Lord of the Rings av JRR. Tolkien och DaVinci koden av Dan Brown. Jag antar att du läst i alla fall de två sistnämnda så jag rekommenderar Sofies värld. Har du redan läst den är den värd att läsa om.

4. Många bokförlag satsar på att släppa deckare inför sommaren. Jag har tydligen gått på deras marknadsföringsknep för jag läser väldigt gärna deckare under sommaren. Vilken är den mest spännande bok du läst?
Jag är nog inte rätt person att svara på den frågan eftersom jag nästan aldrig läser deckare. DaVinci koden var ruskigt spännande. Men Geralds lek är nog den mest spännande och skrämmande bok jag läst.

Inga kommentarer: