tisdag 17 juni 2008

And so it begins...

Just nu debatteras FRA-lagen i riksdagen. Jag tittar på det, live. Jo, faktiskt, det gör jag. Det är faktiskt spännande, men samtidigt skrämmande.
Jag har läst så mycket om den här lagen de senaste dagarna, veckorna, månaderna. Jag har skrivit om det tidigare här och här samt här.
Det mest skrämmande, i mitt tycke, är att regeringen ska bestämma vad FRA ska leta efter, när de scannar igenom dina och mina telefonsamtal, mail, MSN, chattar, internettrafik, SMS. Om de vill leta efter folk med "obekväma åsikter" kan de göra det. Det är regeringen som bestämmer det.
Jag tycker det luktar STASI. Och det luktar synnerligen illa.

Dessutom försvinner i praktiken meddelarskyddet. Om jag upptäcker missförhållanden på min arbetsplats och skickar ett mail till Västerbottenskuriren, och de i sin tur publicerar en artikel om det, kan ingen kolla vem som tipsat dem. Min anonymitet skyddas av meddelarskyddet. Men nu kommer den inte längre att vara skyddad, för någon på FRA kan leta upp och läsa mitt mail.
Nu kanske inte FRA är så nyfikna på vad jag har att säga om min arbetsplats, men säg att någon som jobbar på en statlig myndighet, i regeringskansliet, på UD skickar ett mail till DN eller annan stor rikstäckande tidning? En skandal som avslöjas? Konsekvenserna kan bli hemska om någon på FRA läcker.
Och läcka kommer de förr eller senare att göra. Det gör alla myndigheter. De kommer att utnyttja sina befogenheter till yttersta gränsen och ibland kommer de att gå över nämnda gräns. Vi har sett det hända förr.

"Vi är fortfarande inte överens"

Så lurar du FRA
M-ledamot röstar "nej"
Moderat röstar nej till FRA-förslaget
Debatten inleddes strax efter 13
Debatt om FRA-lagen
Utlandet dömer ut lag om avlyssning
FRA har samlat data i tio år
Succé för hemsida mot FRA-lagen
Mer övervakning - nu eller senare
FRA-lagen går inte att stoppa
FRA-debatten inledd - följ den direkt
Borgerlig splittring inför FRA-debatt
Federlay: "Vi är inte alls överens"
Motsättningar om FRA i riksdagen
IT-branschen: FRA-lagen riskerar Sveriges rykte som IT-nation

7 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt, det är regeringen som bestämmer vad som ska kontrolleras, men vad är det som säger att en koalition av SD, ND och andra ytterlighetspartier är i regeringsställning om 25 år.
Vad kan de göra med detta vapen?

Anonym sa...

Och tänk om HELLS ANGELS eller LIVETS ORD eller JUNILISTAN eller nå't tar makten, vad gör dom DÅ med denna hemska lag, Scabe Nestor? Tänk vad farligt allting är, å hu.

Jag börjar undra. Denhära FRA-lagen. Vad ÄR det som är så farligt med den. Dethär samhället är rätt beskedligt, trots allt. Makten här är mera svag en stark, det är till stor del det som är problemet.

Svenskar är fega, det ser man gång på gång. De vågar inte står för någonting. De vill gömma sej i buskarna & hojta.

Dessa högstämda floskler, dessa ständiga förnärmade honnörsord. Vad ÄR det man vill dölja, då, för Storebror?`

Varom handlar den egentligen, den så ytterst heliga "integriteten"?

Är det till exempel kanske barnporrbilderna på hårddisken?

Åh, det tror jag nog, i rätt så många fall. Det har ju visat sig.

Dethära ideologiska engagemanget är fan inte hälften så tjUsigt som det utmålar sej självt, det är min bestämda åsikt!

+

Mer allmänt:

Signalspaningslagen. Jag känner inte till detaljerna. Får hålla mig till principen. Jag stödjer lagen. Den är nödvändig. Vi måste ha en förstklassig säkerhets- och underrättelsetjänst. Det är en bister nödvändighet. Den personliga integriteten får komma i andra hand.

Jag ställer inte alls upp på den våldsamma motreaktionen. Den är bara enögd. Ignorerar argumenten. Det är ansvarslöst. Det övertygar inte.

I själva verket går det inte långt nog. En effektiv underrättelse- och säkerhetstjänst, som alltså är av nöden, kräver informationsinsamlig i massiv skala. ALLT är relevant, ochb ALLT bör övervakas!

Självfallet handlar det inte blott om terrorhot. Det handlar om hot generellt.

Det finns en motsägelse i reaktionen. Dessa demokrater, som vill syna makten, vill själva osedda förbli. Vad är tanken? Varför inte ömsesidighetsglasnost?

Problemet är att reaktionen strängt taget inte bygger på en tanke överhuvud taget. Det är bara känslorna som styr.
'
Ledarskap behövs. Folklig tanklöshet får inte styra landet.

Den blinda opinionen måste köras över av en upplyst statsledning.

Anne sa...

Kraxpelax: Det du beskriver är en diktatur. Är det så du vill ha det tycker jag du ska flytta till Kina, Saudiarabien eller annan stat med lämpligt liten mängd medborgarrättigheter för din smak.

Det är synnerligen obegåvat att påstå att alla som motsätter sig lagen skulle vara pedofiler. Läs gärna de inlägg jag skrivit tidigare som jag länkar till ovan, där jag beskrivit vilka saker folk i allmänhet inte vill att andra ska läsa/höra. Läs gärna inlägget ovan också, det verkar inte som om du gjort det.

Anonym sa...

Hej Anne
delar din oro.

FRA måste hålla sig väl med de myndigheter som är uppdragsgivarna.
Att FRA skvallrar räknas förmodligen inte som en läcka, möjligtvis att skulle en närmare granskning visa att lite överskottsinformation slunkit med, men sånt kan väl hända den bäste.
En granskning som FUN (trogen samma myndighet) skulle kunna göra, men oavsett vilket så har du inte rätt att få reda på OM eller till vilka information lämnats.
Den enda möjliga svaret kommer att bli att enligt deras bedömning allt gått lagligt till. Vilket det t.o.m kan vara

Den här konstruktionen är vattentät, hur skall man kunna överklaga något som är lagligt?

PS
Kraxpelax spammar andra bloggar med exakt samma inlägg. Strunt i honom, det är förmodligen ett FRA-troll.

Anonym sa...

Diktatur? Flytta till Kina? Sicket trams. Dethär är ingen lekstuga.

Nu får man hålla huvudet kallt.

Sverige måste ha en effektiv säkerhets- och underrättelsetjänst.

Det är en bister nödvändighet.

Den gagnar oss alla.

Finns risker med denna lag? Ja, naturligtvis gör det det! Men de får vi leva med.

Det handlar INTE bara om terrorism. Det handlar om hot generellt. Visst finns risk att hotbegreppet missbrukas. Det är dock ett mindre hot än hoten själva. Visst kan staten verka hotfull. Men ännu mer behöver vi dess skydd.

Proportioner och besinning!

Det gäller inte bara vår integritet. Det gäller våra liv.

När huset brinner, skall man inte vattna blommorna!

Låt oss hoppas på ett JA i morgon!

Anonym sa...

Kraxpelax: Är du på riktigt? Snacka om paranoia...

Det måste vara hemskt att traska genom livet LIVRÄDD. Vad exakt är du rädd för? Vilka sk "hot" är för Svea rikes säkerhet så pass stora att den här lagen måste till?

Utveckla...

/Niclas

Anonym sa...

Jag är mindre rädd för att sprängas i små, små bitar än för ett genomförande av FRA-lagen och den känsla jag skulle ha varje gång jag ska skicka ett meddelande till någon...

Jag tar hellre en pyttelitet större risk att dödas av en terrorist.