torsdag 26 juni 2008

Kulturfyran om kultur som väntar

Det är torsdag, dags för kulturfyra.

1. Vilka böcker ligger och väntar på att bli lästa hos dig?
Alldeles för många, jag tycker aldrig jag har tid till att läsa nu för tiden. Har jag tid är jag för trött och somnar efter två sidor. De böcker som väntar är bland annat:

- Avväpna Irak av Hans Blix
- De osannolika systrarna Mitford av Cecilia Hagen
- En god människa av Nick Hornby
- Strax före deadline av Herman Lindqvist (som jag lånade av mina föräldrar förra sommaren)
- Zorro av Isabel Allende
- Harens år av Arto Paasilinna
- Här är jag, vem är du? av Jesper Juul
+ ca femtio pocketböcker jag fått av fru Tureson.

Jag har i alla fall precis lyckats läsa klart Fallen av Joyce Carol Oates, som jag hållit på med sedan februari, men jag är ännu mitt i Blonde av samma författare. Jag är en notorisk parallelläsare (många L i det ordet) och har jämt tre-fyra böcker i gång samtidigt.

2. Vilken film väntar på att du ska se den?
Sex and the city! Och The Dark Knight, men den har inte haft premiär än, så den räknas kanske inte. Maken påstår att Indiana Jones väntar, men jag är tveksam.

3. Vilken kurs väntar på dig? Alltså: om det inte är någon kurs som väntar på dig undrar jag ju: vilken kurs skulle du vilja gå?
Jag hoppas att få börja läsa in undersköterskekompetens vid sidan om till hösten. Annars skulle jag gärna gå en kurs i något språk, tror jag. Eller foto.

4. Vilken bok väntar på att bli skriven av dig? Om du skulle skriva en bok, vad skulle det vara för bok?
Två stycken. En krönikesamling samt en fantastisk, episk roman i flera släktled med mustig prosa och färgstarka karaktärer på drygt 800 sidor. Tänk Isabel Allende möter Mikael Niemi.
Man får väl drömma?

Inga kommentarer: