söndag 29 juni 2008

Oh sömn, du gäckar mig!

Jag behöver sova. Faktum är att mitt behov av sömn är hyfsat desperat.
Av olika skäl har jag bara sovit sex timmar fördelat på tre tillfällen de senaste två dygnen. I natt bestämde sig dottern för att vara halvvaken från halv tre och framåt. Jag sövde och sövde.

Jag har inte för vana att klaga över min dotters beteende, hon är oftast ganska lättsam att ha att göra med, men hon har en utpräglad ovana. När hon ska sova vill hon dra en i håret. Vi har försökt introducera gossedjur och snuttefiltar, men hon ratar dem för minsta hårstrå.

I natt har hon dragit mig i håret tre timmar i streck. Jag kan meddela att det är tortyr. Det är sånt man blir galen av. Samtidigt var jag så trött att jag faktiskt somnade mellan varven, bara för att vakna av att "ping", där drog hon ur ännu ett strå med roten.

Halv sex gav jag upp, steg upp och slog på tv:n. Dottern lekte i tjugo minuter, åt lite välling, kröp upp i min famn, och somnade. Nu, halv sju på morgonen kanske jag äntligen kan få sova. Nåde den som väcker mig.

1 kommentar:

jyttelisa sa...

Hoppas du har fått sova!!Jag har också varit jättetrött. Jag hann dock putsa fönster, klippa gräset, ordna disk från fredag färdig, tvätta lite. Då la jag mig på soffan ock somnade.